doemdenken of realisme

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

doemdenken of realisme

Post by Floris »

regelmatig speel ik spellen waarin ik allerlei doemscenario's op me af zie komen. in een poging me tegen dergelijke zitsels in te dekken verzuip ik dan in de mogelijke speelplannen... (herkenbaar?)
zo ook een spelletje van gisteravond op de club:

spel 20, allen kwets, Oost is dealer (spel een kwartslag gedraaid)

(sp) H3
(ha) A73
(di) BT63
(cl) AH76

(sp) AT95
(ha) HV962
(di) V4
(cl) 85

Je speelt tegen de penningmeester en een kleine Galliër. via een ongestoord (precisie-)biedverloop zit je als zuid in 4 (ha). De penningmeester start met met (ha) 8. Je speelt (ha) 3 uit dummy, en ziet de kleine Galliër (ha) B bijspelen. Je neemt met de H, maar hoe moet je nu verder?

Met de troeven 3-2 is er niks aan de hand: troeven trekken, (di) AH eruit bashen en klaar is kees. Maar dan ga ik doemdenken: "Wat als de troeven 4-1 zitten? dan moet ik zien dat ik een schoppen in dummy troef (of eventueel de troefsnit nemen?)... maar als dat misgaat en Oost troeft over dan ben ik weer dom down... waar moet ik op spelen? de hartens 3-2? of de schoppens 4-3? en wat zegt die verdomde vage (ha) 8 (en (ha) B) over het troefzitsel....en het biedverloop... heb ik daar nog aanwijzingen.... en....en..."

Jullie snappen het al: aan tafel deed ik het verkeerd. Hoe zouden jullie dit spelen?
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: doemdenken of realisme

Post by een domme aap »

Ik zou niet denken dat de troeven 4-1 zitten na een troefstart. Dan zou iemand van Txxx een troefje starten? Zou kunnen, maar met troeflengte probeer je dan meestal wat anders. En, die hartenboer zegt mij niet zo veel. De troefkleur hebben ze nu toch al weggegeven, dat kan zomaar van BTx zijn of zo. ;)

Wat zijn mijn alternatieven? Gelijk een harten naar de 7 (stel ze zitten 4-1), hartenaas en ruiten spelen. Dan zet ik al mijn geld op de hartens 4-1 en ga ik down als dat niet zo is...
Het alternatief is een schopje in dummy troeven. Dan ga je down als die kan worden overgetroefd en de buren hebben ruitencommunicatie.

Al met al, zijn er allerlei lastige (onoverkomelijke?) problemen met de troeven 4-1 en als ik niet gewoon de troeven trek. Ik zou gewoon plan A volgen: troef trekken, en zijkleur ontwikkelen.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: doemdenken of realisme

Post by K-J »

Het was butler dus ik hoef geen rekening te houden met een eventuele overslag.
Verder is de troefstart zeker niet van 10854. Als je met die holding al troef start, dan start je niet de 8. Een singleton 8 verwacht ik ook niet, want je geeft zomaar de troefpositie weg, zoals hier ook het geval is: ik trek namelijk 'gewoon' troef door (ha) A te spelen en vervolgens snij ik de eventuele vierkaart bij oost eruit. (di) AH eruit pesten gaat ook lukken en 10 slagen zijn 'in de pocket'
Post Reply