Prutswerk

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Prutswerk

Post by nijn11 »

Spelletje van 4tallen:
(sp) HBx
(ha) x
(di) V10xx
(cl) AH1086

(sp) AVxxx
(ha) AV109
(di) -
(cl) B975

Contract 6 (sp)
Rechts heeft ruiten tussen geboden, niemand kwets

Start (di) 8

Edit: je wil echt niet weten hoe ik dit vern**kt heb... Gelukkig ging aan de andere tafel 5 (sp) x -1
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Prutswerk

Post by K-J »

Lastig handje hoor. Ik zie zeker geen opgelegd speelplan naar 12 slagen.

Ik denk dat mijn speelplan er in beginsel zo uitziet: ruitenstart troeven, met (sp) HB tweemaal troef trekken, (cl) A meenemen, hartensnit nemen, troeven trekken en in klaveren snijden.

Als de troeven 3-2 zitten kan ik i.p.v. de hartensnit ook een harten vertroeven in de noordhand. Hartensnit nemen en een harten vertroeven lijkt niet zoveel zin te hebben, omdat je toch met een ruitenaftroever moet oversteken en dan zijn je troeven op als je de laatste troef trekt, zodat je toch niet meer in klaveren van slag mag.

Een dummy-reversal lijkt mij ook minder kansrijk omdat het ongeveer vereist dat de schoppens 3-2 zitten en de klaveren 2-2.

En... hoeveel down ben ik gegaan? :roll:
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Prutswerk

Post by nijn11 »

K-J wrote:Lastig handje hoor. Ik zie zeker geen opgelegd speelplan naar 12 slagen.

Ik denk dat mijn speelplan er in beginsel zo uitziet: ruitenstart troeven, met (sp) HB tweemaal troef trekken, (cl) A meenemen, hartensnit nemen, troeven trekken en in klaveren snijden.

Als de troeven 3-2 zitten kan ik i.p.v. de hartensnit ook een harten vertroeven in de noordhand. Hartensnit nemen en een harten vertroeven lijkt niet zoveel zin te hebben, omdat je toch met een ruitenaftroever moet oversteken en dan zijn je troeven op als je de laatste troef trekt, zodat je toch niet meer in klaveren van slag mag.

Een dummy-reversal lijkt mij ook minder kansrijk omdat het ongeveer vereist dat de schoppens 3-2 zitten en de klaveren 2-2.

En... hoeveel down ben ik gegaan? :roll:
Eentje maar.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jannes

Re: Prutswerk

Post by Jannes »

Ik ben het grotendeels eens met KJ (echt waar!). Twee rondjes troef, (cl) Aas mee, (ha) snit en laatste troef trekken. Maar ik snijd niet in (cl), ik timmer zoals een goed Viking betaamt. Omdat de (di) nooit gesteund zijn speel ik de overcaller op een 2-3-6-2 met ongeveer alle resterende plaatjes.

Ben ik ook down?

P.s. Waarom zit ik niet in 6 (cl) ?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Prutswerk

Post by nijn11 »

Laat ik maar als gegeven geven dat de klaveren 4-0 zitten. De score aan de andere tafel was eigenlijk bedoeld als hint.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Prutswerk

Post by K-J »

Ondanks de wetenschap dat de klavers 4-0 zitten blijf ik bij mijn afspel. 6 (sp) is namelijk nog lang niet down als oost (cl) A aftroeft. Zaten de troeven 3-2, dan heb ik nu een (ha) aftroever op tafel i.p.v. (cl) A. Zaten de troeven 4-1 dan heb ik een dwang tegen hem als 'ie (ha) HB en (di) AH heeft. Met harten na kan hij de dwang verbreken, maar dan kan ik snijden in harten en een harten op tafel troeven als 12e slag.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Prutswerk

Post by nijn11 »

OK, dat komt ook wel overeen met mijn oorspronkelijke speelplan. Maar toen trok ik per ongeluk een 3e keer troef. Tja, dan maar (cl) A. Hey, ze zitten 4-0, maar wel goed.
Als nu ik was overgestoken met een ruitenaftroever en de klaveren had afgedraaid, gevolgd door een hartensnit, was er nog niet zo heel veel aan de hand geweest. (ha) H zit weliswaar fout, maar links zit ingegooid en moet in de A10 spelen.
Aan tafel kwam ik niet verder dan de gedachte dat dan maar de hartensnit goed moest zitten...

Links had dus xx, Hxxxx, xx, Vxxx en rechts xxx, Bxx, AHBxxxx, -. Schoppentien ben ik inderdaad kwijt. Zou je anders spelen als je die zelf had?
(ik heb overigens nog overwogen een kleine harten naar de 10 te spelen, om het geluk en de trams nog meer te forceren - had ik wel een prijs gewonnen voor het lelijkste afspel in 2009)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply