Wind tegen.

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wind tegen.

Post by K-J »

Afgelopen viertallenpot kreeg ik het zwaar te verduren met een aantal cruciale beslissingen die ik allemaal fout nam.

Z/niemand
(sp) 98
(ha) A542
(di) B98
(cl) HB83

Je zit zuid en het biedverloop gaat:
pas - 1 (ha) - 3 (di) - 3 (sp)
pas - 4 (sp) - pas - 4SA
pas - 6 (di) - pas - 6 (sp)
a.p.

6 (di) geeft een renonce aan met een even aantal keycards.
Je mag een start verzinnen (en hopelijk 12 impen winnen i.p.v. verliezen).
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wind tegen.

Post by nijn11 »

Er lijken 2 snelle downscenario's: (ha) A en (ha) getroefd, en (cl) V bij maat.
Omdat (cl) V bij maat ook kan werken als de hartenintroever ook gewerkt had kies ik voor (cl) .
(bergijp ik dit zelf wel, eigenlijk?) :roll:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Wind tegen.

Post by een domme aap »

Hm. De openaar biedt 'slechts' 4 (sp), ondanks een renonce, twee keycards en een fit. Met een renonce ruiten zal ie vermoedelijk wel meer lawaai hebben gemaakt. En, welke twee keycards heeft ie dan? De bijbieder zal zonder troef AH toch geen azen gaan vragen? Maar, als ie geen renonce ruiten heeft, maar een renonce klaveren, wat voor verdeling heeft iedereen? Dummy een 4-6-3-0, maat een 1-1-7-4, leider een 6-2-0-5? Hm. Onwaarschijnlijk allemaal, maar dan moet ik maat wel een hartenaftroever geven.
Heeft dummy misschien toch een renonce ruiten, dan heeft ie een vrij zwakke kaart. Iets als: ABxx, B10xxxx, -, Axx. Dan heeft maat een 1-2-6-4, leider een 5-2-4-2 met veul punten. Zou kunnen, maar dan moet ik ook maat een hartenaftroever geven.

Ja, ik ben er uit. Hartenaas wordt het.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Jannes

Re: Wind tegen.

Post by Jannes »

Ik voel ook het meest voor (ha) Aas, d'r moet haast wel een introevertje inzitten. De 3 (sp) bieder had vast geen slempoging gedaan met een singleton in maat's 1e kleur. Hoe langer ik erover nadenk, dat geslem is vast gebaseerd op een mooi (ha)-plaatje/fitje. Ik ga voor de introever dus.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wind tegen.

Post by K-J »

Het ergste wat je bij een bridgeprobleem kunt doen, is uiteindelijk niet vertellen hoe het spel in werkelijkheid lag en wat je aan tafel dus had moeten doen:

........................... (sp) Hxx
........................... (ha) HB8xx
........................... (di) -
........................... (cl) Axxxx
(sp) 98.............................................. (sp) Bx
(ha) A542........................................... (ha) 109x
(di) B98............................................. (di) H10xxxx
(cl) HB83............................................ (cl) Vx
........................... (sp) AV10xxx
........................... (ha) V
........................... (di) AVxx
........................... (cl) xx

De klaverstart was dus de killing lead. Ik ging echter voor de hartenaftroever en toen was het spel over. Troefstart lijkt ook nog voor problemen te zorgen bij de leider, maar doordat de harten erg gunstig vallen komen ook dan 12 slagen binnenrollen.
Post Reply