viertallen 2e klasse.

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

viertallen 2e klasse.

Post by Eldert »

Na een wat lichte opening met de zuidhand, eindig je ongestoord in 6 (sp) .

(sp) KV93
(ha) AK652
(di) 10
(cl) AV10

(sp) A732
(ha) -
(di) K8653
(cl) K932

De start is (ha) V.
Wat wordt je speelplan en hoe hoog schat je de maakkans?
Spelletje van de laatste viertallencompetitiewedstrijd 2e klasse.
wouterf

Re: viertallen 2e klasse.

Post by wouterf »

Ik vind 6 (sp) wel erg hoog, volgens mij kun je al heel snel achter komen dat de handen totaal niet fitten. Zelf na een opening met de zuidhand (wat ik best te verdedigen vind) denk ik dat je niet in 6 moet zitten.

Ik stel me voor dat het bieden dan ongeveer zo zal gaan

Zuid Noord
1 (di) -1 (ha)
1 (sp) -2 (cl)
3 (cl) Nu is de 4054 verdeling bekend, met een renonce harten wordt de noordhand wel heel lelijk. Daarnaast heb je ook een singleton in p zn 5kaart.

Als speelplan denk ik dat je maar gewoon moet proberen zoveel mogelijk hartens in te troeven. West is nu wel zon beete gemarkeerd met (ha) boer dus je hoeft niet bang te zijn voor overtroevers (pas als de boer valt). Ik zou dus (ha) troeven, oversteken met (cl) en nog een ha troeven. Vervolgens speel ik 3x troef en (di) 10 naar de heer. Als (di) aas goed zit dan kan de laatste (ha) weg op (di) heer, zoniet dan moet de (cl) boer maar vallen of de hartens 4-4.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: viertallen 2e klasse.

Post by Martin »

Er zijn voor mijn gevoel twee speelwijzen, die van Wouter en de volgende:
Troef de (ha)-start, vervolgens een kleine ruiten. Dit zorgt ervoor dat je later gemakkelijk de dummy kunt bereiken (met als nevenvoordeel dat als (di) aas achter de heer zit zonder dat (di) V er bij zit, de verdediger het lastig heeft).
De nakomst, ik ga uit van troef, neem je met het aas, (cl) naar het aas, (ha) getroefd, (cl) naar de vrouw en nog een (ha) getroefd, vervolgens een ruitje vertroefd en met (sp) HV de laatste troeven getrokken, waarna je kunt claimen. Dit maakt met de (ha) 5-3 of 4-4 en de troeven 3-2, oftewel ruim 55% kans.

Wouter's aanpak is iets moeilijker uit te rekenen.
Grofweg komt het erop neer dat de troeven 3-2 moeten zitten en
ruiten aas goed of de hartens 4-4 of de klaver B sec, B dubbel of B derde.

Schoppens 3-2 en hartens 4-4 is ruim 23%.
Schoppens 3-2, hartens 5-3 of 6-2 en ruiten aas goed is ongeveer 21.56%
Tenslotte schoppens 3-2, hartens 5-3 of 6-2, ruiten aas fout en klaver B die naar beneden komt.
De kans hierop is net iets minder dan 0.2156*0.54=12%
Totaal dus ongeveer 56.31%.

Beide speelwijzen ontlopen elkaar niet veel.

Het voordeel van Wouter's speelwijze is ook dat als de troeven 4-1 zitten, je eventueel je verliezende (di) kwijt kan op de klavers, daarvoor moeten de (ha)'s wel 4-4 zitten en de klavers 3-3 of klaver boer sec of dubbel bij de korte troeven.


In deze berekening zit het biedverloop niet. Ik verwacht niet dat links een 6-kaart (ha) of langer heeft, want dan had hij misschien een zwak sprongvolgbod in (ha) gedaan. Dit maakt de alternatieve speelwijze (die ik denk ik in de praktijk had gekozen) weer wat aantrekkelijker.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: viertallen 2e klasse.

Post by K-J »

De speelwijze van Wouter lijkt ook mij de beste. Mochten de hartens 5-2 zitten en de (di) A achter de koning zitten, dan heb je naast het vallen van de (cl) B ook nog wat (kleine) dwangkansen. Maakkans lijkt me wel ergens rond de 60% te zitten (en met handgeschudde handen nog wat hoger, want dan zitten die troeven heus wel 3-2 8-) ).
Vindaloo

Re: viertallen 2e klasse.

Post by Vindaloo »

K-J wrote:... en met handgeschudde handen nog wat hoger, want dan zitten die troeven heus wel 3-2 8-) ).
... En de V achter de B, dus dan kun je gewoon onmiddelijk (cl) naar de 10 spelen en later de ruitenloser op de 4e (cl) kwijt ;-)
Post Reply