dombo toernooi

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

dombo toernooi

Post by Floris »

viertallen, allen kwetsbaar, dealer = west.
Je zit na een ongestoord biedverloop als Zuid in (een niet zo heel beste) 4 (ha). Overigens zit het hele veld hier zo'n beetje in.

(sp) J95
(ha) 753
(di) 72
(cl) AKQJ3

(sp) AKT3
(ha) AT862
(di) QT9
(cl) 9

Gelukkig vindt West de ruitenstart niet (zou onder zn Aas vandaan zijn, bleek later) maar start met (cl) 5 (1e, 3e, 5e). ik neem met de Aas in dummy en speel drie rondjes klaveren (2x ruitens dumpend in de hand) uit de signalen blijkt oost 3 klavers, en west 4 klavers te hebben. Nu is het moment van de waarheid daar:
ik ben voor de laatste keer in dummy. Moet je nu de 4e hoge klaveren inspelen om te gokken dat de troeven 2-3 zitten en de 3-krt troef moet troeven? of moet je nu de schoppensnit nemen (hopend op schoppen V goed en de schoppen 2-4, 3-3, of 4-2)?

het spel is bij velen bekend, dus het gevaar om naar de kaarten toe te redeneren is groot, maar toch...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: dombo toernooi

Post by K-J »

Met het gevaar beticht te worden van naar de kaarten toe redeneren, maar mij lijkt het meest logische om te spelen op troeflengte bij de korte klavers. De schoppensnit is minder dan 50%, want je kan niet alle schoppenverdelingen aan. De troeven moeten 3-2 zitten om het contract kansen te geven. À priori is de kans dat oost drie troeven en west twee troeven heeft 50% en dat is nu iets meer omdat oost minder klaveren heeft dan west. Ik speel dus nog een rondje klaveren en maak 4 (ha) 8-)

Overigens mogen jullie bedenken hoe het mijn nevenpaar gelukt is om 4 (ha) +2 te laten gaan! :shock:
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: dombo toernooi

Post by Gary McAlley »

Mijn Enge Buren slaagden er wel in de ruitenstart te vinden, dus ik hoefde gelukkig niet zo na te denken over dit probleem. Het lijkt me dat je inderdaad altijd down bent als de troeven 4-1 zitten vanwege het tevens ontbreken van de (ha) 9. Bij een 3-2 zitsel van de troeven zou ik dan ook nog een (cl) spelen. Mocht die introever toch van de doubleton zijn, dan heb je ook nog een kans dat (sp) V in maximaal een doubleton zat.
4 (ha) +2: ik denk dat een van de hartenhonneurs een Grote Strafkaart is geworden. Maar wat is er met (sp) V gebeurd?
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: dombo toernooi

Post by wim »

Ik weet niet of KJ zelf het antwoord weet hoe het +2 ging maar
als ik het me goed herinner ging het zo:
Ik start onder (sp) V derde, niet gek vind ik want ik had
(sp) Q42
(ha) QJ
(di) A654
(cl) 8654
Klaveren was geboden, (di)en (ha) ligt niet voor de hand.
Toen had de leider dus 4 (sp) slagen. Leider trekt een keer troef, toen (cl) afdraaien
( (di) weg), 4e getroefd door remco, overgetroefd, leider speelt troef dus (ha) vallen over elkaar
en dan geen (di) terug maar (sp) . Simpel toch? :roll:
Overigens was onze "ietwat" teleurstellende butlerscore een combi van
niet veel geluk (o.a. wrede slemspellen) en slecht spel (met enkele lichtpuntjes)
Gelukkig hebben we nog even voor het nieuwe seizoen begint....
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: dombo toernooi

Post by Floris »

DE OPLOSSING:

viertallen/W/allen
----------------- (sp) B95
----------------- (ha) 753
----------------- (di) 72
----------------- (cl) AHVB3
(sp) V42 ------------------------ (sp) 876`
(ha) VB ------------------------- (ha) H94
(di) A654 ----------------------- (di) HB83
(cl) 8654 ----------------------- (cl) T72
----------------- (sp) AHT3
----------------- (ha) AT862
----------------- (di) VT9
----------------- (cl) 9

Nadat ik aan de ruitenstart ontkwam, ging ik alsnog down door na 3x (cl) de schoppensnit te nemen. Ik vond het nog best een redelijk probleem, en ik dacht dat de kansen redelijk dichtbij elkaar zouden liggen. Getuige dit unanieme forum (en getuige de vele 4 (ha) C uitslagen) is dit blijkbaar niet zo moeilijk. Overigens had ik bij nadere bestudering ook besloten dat de vierde (cl) inspelen beter is.
Post Reply