hypothetisch startje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

hypothetisch startje

Post by Floris »

viertallen, W/-

je mag als Noord starten tegen 6 (sp) met:
(sp) T8
(ha) 932
(di) V975432
(cl) 9

biedverloop:
W-N-O-Z
(4 (sp) ) - pas - (4SA) - pas
(6 (di) *) - pas - (6 (sp) ) - a.p.
*=oneven aantal keycards en een renonce ruiten

jullie keuze graag...
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: hypothetisch startje

Post by K-J »

(cl) 9 lijkt mij de meest logische start. Het contract zal dan meestal down gaan als partner een zwart aas heeft. Alle andere starts hebben veel meer bij partner nodig om goed te zijn.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: hypothetisch startje

Post by een domme aap »

Dit is op papier een klaveren start - eens met de redenatie van KJ.

Maar.... hoe is het bieden aan tafel gegaan? Misschien zat de 4NT bieder helemaal niet te wachten op 6 (di) en zijn er gewoon twee azen weg. Bijvoorbeeld troefheer en klaver of hartenaas. Het zou me niet verbazen dat je harten moet starten omdat anders op de klavers en ruiten AH van de leider de hartenverliezer weg gaat. Maar ja, dat zou ook voor klaver kunnen gelden.

Overigens maken deze overpeinzingen niet uit voor mijn start - het wordt gewoon een klaver...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: hypothetisch startje

Post by Floris »

DE OPLOSSING:

Dit spelletje is afkomstig uit het EK dat op dit moment in Dublin gespeeld wordt. Ik kwam het tegen via de blog van Kees Tammens (een aanrader om eens te lezen btw). Bij zo'n spel vind ik het altijd leuk om te kijken hoe ik geboden/gespeeld zou hebben. Dit is het spel:

W/-
------------------- (sp) T8
------------------- (ha) 932
------------------- (di) V975432
------------------- (cl) 9
(sp) V97632 -------------------- (sp) AB
(ha) T --------------------------- (ha) KB864
(di) - ---------------------------- (di) AK8
(cl) AB8654 -------------------- (cl) HV3
------------------ (sp) H54
------------------ (ha) AV75
------------------ (di) BT6
------------------ (cl) T72

biedverloop:
W-N-O-Z
(4 ) - pas - (4SA) - pas
(6 *) - pas - (6 ) - a.p.
*=oneven aantal keycards en een renonce ruiten

tja... de echte toppers openden deze hand (natuurlijk?) niet met 4 (sp) , maar verpaste 'm. Hierdoor slaagden sommigen er in om het onverliesbare 6 (cl) te bereiken. Toch weet ik bijna zeker dat ik me niet had kunnen beheersen met de westhand. Ik vermoedde daarom dat het biedverloop er zo zou uitzien als Frits en ik aan tafel hadden gezeten.

In dat geval hoop ik overigens wel dat Dennis, KJ of Willem naast me zit :D. De bloemen zijn nog wel voor Dennis (gezien zijn vlijmscherpe analyse), maar de punten gaan naar Eelco, want die speelt me down met zijn hartenstart.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: hypothetisch startje

Post by een domme aap »

willemm wrote:...
Maat heeft dus een normaal doublet op 6 (sp) waarna je de hartenstart niet meer kan missen.
...
Eens met Willem - het is wel een beetje een gokje, maar het lijkt er wel op dat hartenheer in dummy verschijnt. Gezien de renonce ruiten bij de leider lijken dan 2 hartenslagen zeer waarschijnlijk. Daarnaast heb je (sp) H nog als reservekansje. Je moet je partner soms een beetje helpen...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: hypothetisch startje

Post by frank »

Maar waarom zou DBL om een hartenstart vragen? Is het zo opgelegd dat klaver de normale start is en harten dus de ongebruikelijke?
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: hypothetisch startje

Post by K-J »

Ik denk ook dat alles wat voor een hartenstart zou pleiten ook voor een klaverstart zou kunnen gelden als de kaarten wat anders zitten (behalve dan dat de 4 (sp) openaar waarschijnlijk geen 6-6 hoog zal hebben, hoewel ik idioten die hier een 4 (sp) opening in zien dat ook nog wel zie verzinnen).
Maar goed, een goede redenatie die voor de hartenstart pleit zie ik dus niet en als de leider blij is omdat ik in een goksituatie verkeerd gok, dan ben ik weer blij voor hem :)

6 (cl) dicht is overigens ook een wat boude uitspraak. In oost is het na (ha) A start alleen gemaakt met de juiste hartenbeslissing (die tegen de kansen in is), zodat je al die schoppens in west kunt opruimen. In west lijkt me 6 (cl) kansloos (want na hartenstart legt zuid natuurlijk (ha) A en doe dan de hartens nog maar eens goed ;)).
Last edited by K-J on 21 Jun 2012, 17:35, edited 4 times in total.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: hypothetisch startje

Post by frank »

En nu we er toch een biedprobleem van gemaakt hebben: als je 3 keycards en troefvrouw mist en je ziet nog steeds slemkansen tegenover een niet-kwetsbare 4 (sp) moet je misschien toch maar Namyats oid gaan spelen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: hypothetisch startje

Post by Floris »

erm...

nu de term 'idioten' toch al gevallen is, hecht ik eraan te zeggen dat ik NOOIT heb beweerd dat 4 (sp) openen goed bridge is. Ik heb alleen maar gezegd dat ik de verleiding niet zou kunnen weerstaan.

Soms zijn dingen nou eenmaal aantoonbaar onverstandig, en kun je toch de verleiding niet weerstaan...
story of my life... zou ik haast willen zeggen :lol:
Post Reply