is dit ook hypothetisch?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

is dit ook hypothetisch?

Post by Gary McAlley »

paren, allen kwetsbaar. Je linkertegenstander is deler en opent 1 (cl) . Bieden gaat ongestoord 1 (cl) -pas-1 (sp) -pas-1SA-pas-3SA-a.p. 1SA-herbieding belooft hier 12-14. Partner komt uit met (ha) 2, vierde van boven. De dummy ziet er zo uit:

(sp) AK63
(ha) KQ9
(di) Q75
(cl) Q83

de leider legt (ha) 9.

zelf heb je:
................... (sp) JT4
................... (ha) A875
................... (di) T642
................... (cl) T5

hoe ga je dit verdedigen en waarom? Degenen die dit spel kennen: svp niet te zeer naar de kaarten toe redeneren maar je gevoel of verstand volgen!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: is dit ook hypothetisch?

Post by K-J »

Ik zie hier twee mogelijkheden voor het tegenspel:
1. Je duikt (ha) A (je geeft een aansignaal) en je hoopt dat je partner nog 2x aan slag komt, zodat je twee hartenslagen maakt, zodat je 3SA precies op contract houdt. Je kan beter (ha) A duiken dan nemen en harten doorspelen, voor het geval partner slechts een driekaart harten heeft (of zou hij daarmee de één-na-hoogste gestart zijn?). Een tweede reden is dat je, door (ha) A te duiken, niet direct twee hartenslagen ontwikkelt voor de tegenpartij.
2. Je neemt (ha) A en switched naar naar ruiten. Je hoopt op die manier op tijd een ruitenslag te ontwikkelen, voordat de leider de rest heeft in klaveren, schoppen en harten.

Speelwijze 1 kan werken als de leider iets heeft als:
(sp) Vxx
(ha) Bx
(di) HBxx
(cl) ABxx

De leider zal (di) A eruit gaan pesten en als hij (di) 10 niet vindt heeft hij pas 9 slagen. De (cl) snit zit fout, dus hij gaat niet meer dan 9 slagen maken.

Speelwijze 2 werkt als de leider iets heeft als:
(sp) Vxx
(ha) Bx
(di) Axx
(cl) ABxxx

Je zal nu snel moeten zijn met het ontwikkelen van je ruitenslag, want anders heeft de leider 11 slagen na het vrijspelen van de klaveren (partner komt met klaveren aan slag, maar hij kan geen ruiten inspelen) en het vervolgens eruit pesten van (ha) A.

Tja, welke speelwijze het beste is vind ik lastig om te zeggen, volgens mij heeft partner in beide gevallen een normale hartenstart en met beide handen biedt de leider zoals hij geboden heeft. Een kwestie van het juiste kwartje opgooien dus. 8-)

Overigens maakt het volgens mij niet uit wat je doet op het spel zoals het lag op onze clubavond. De leider heeft gewoon altijd 10 slagen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: is dit ook hypothetisch?

Post by Gary McAlley »

Hm, ik vond het toch wel een leuk spel in paren.

……… (sp) AK63
……… (ha) KQ9
……… (di) Q75
……… (cl) Q83
(sp) 9872 ……… (sp) JT4
(ha) T632 ……… (ha) A875
(di) K3 ……… (di) T642
(cl) K42 ……… (cl) T5
……… (sp) Q5
……… (ha) J4
……… (di) AJ98
……… (cl) AJ976

Direct na het spel veel discussie over wat nu de beste start was. Ik was (sp) 9 gestart omdat me dat het veiligst leek. Hartenstart is natuurlijk ook een optie. Dus daar richtte de analyse zich op. Als oost (ha) A legt en harten terugspeelt (je zou kunnen denken dat je haast hebt met het ontwikkelen van de vierde harten; (ha) 2 kan bij ons niet van een driekaart zijn), kan de leider 11 slagen maken door af te zien van de ruitensnit en west (zoals het zit; oost had ook gekund) in schoppen-ruitendwang te brengen. Of dit beter is dan ruitensnit weet ik niet, maar het is wel een redelijk alternatief als je niet van snits houdt.

Hartenaas nemen en ruiten na maakt de dwang direct kapot en werkt dus.

Hartenaas duiken kan ook werken, maar dan wordt het wel lastig. Partner moet dan, als hij aan slag is met kl, het aansignaal in harten negeren en schoppen naspelen. Speelt hij harten, dan werkt de dwang alsnog. Dit geldt zelfs als oost nogmaals hartenaas duikt. In dat geval kan de leider (di) aas meenemen, en vier rondjes (cl) spelen. Op de laatste (cl) moet west afgooien van 9872; 10; --; H. Als (ha) 10 weggegooid wordt, kan de leider west ingooien met (di) H. Maar dit is wel erg lastig te verzinnen als je niet met open kaarten speelt.

Al met al dus vrij veel mogelijkheden om het als verdediging op 10 slagen te houden, maar ik moet toegeven dat ik het in slag 1 niet goed gedaan zou hebben denk ik.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: is dit ook hypothetisch?

Post by K-J »

Mooie analyse, GJ! Er waren twee paren die 11 slagen gehaald hebben, dus wie weet is de dwang tegen west wel eens gevonden.
Je schoppenstart begrijp ik minder. Het is de kleur van de dummy, dus slagen zal je in schoppen niet gaan ontwikkelen.Je hebt twee potentiële aankomers, dus ik zou absoluut proberen slagen te ontwikkelen in mijn langste ongeboden kleur. Mocht ik partner op snit hebben gezet, dan is dat waarschijnlijk een snit die de leider ook zelf zou hebben kunnen nemen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 848
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: is dit ook hypothetisch?

Post by Gary McAlley »

Tja schoppenstart ziet er wat veiliger uit, het blijft toch paren, misschien is de voorliefde voor veilige starts hier wat te groot. En wat is veilig, dat weet je ook nooit precies. In ieder geval ben ik altijd bereid starts die goed uitpakken in mijn eigen voordeel uit te leggen 8-)
Post Reply