3NT

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 3NT

Post by nijn11 »

Je kunt de eerste slag met de (sp) A nemen (en niet de B), om daarna over te steken naar (cl) A en de (ha) V te laten rennen. Links aan slag komt nu gegarandeerd met (sp) na. Nu heb je de tijd om (cl) H eruit te pesten.
Is vast niet de juiste speelwijze, maar wel de leukste.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 3NT

Post by Floris »

ik zou denk ik in slag 2 een kleine klaveren naar de Vrouw spelen.
1. hij houdt: nu ben ik binnen. ik laat (ha) V rennen en heb altijd 3xS + 4xH + 2xK = 9 slagen.
2. hij verliest aan Oost: nu zit (ha) H bijna 100% zeker fout. het plan is om (nadat OW (di) AH gemaakt hebben) weer vanuit zuid de (cl) T te laten rennen. ik maak dan 3xS + 1xH + 1xR + 4xK = 9 slagen (tenzij Oost begonnen is met (cl) HB).

meer dan 75% kans denk ik gezien de opening van West...
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 3NT

Post by een domme aap »

Jammer dat je niet het hele biedverloop erbij geeft - de tegenpartij heeft 9 schoppens samen, maar heeft rechts ook geboden of alleen gepast? Ik ga even van dat laatste uit. Wat me verder opvalt is dat links niet met ruiten is gestart - dat zou niet zo`n gekke start zijn, ook weer afhankelijk van hoe het bieden ging. De schoppenstart impliceert wellicht korte ruitens??? Hoe dan ook, er zijn 16 punten weg dus rechts kan best een heer hebben.
Het plan van Hubert ziet er niet gek uit en werkt in de praktijk vaker dan je denkt - ook tegen `goeies`. Maar, klaver naar het aas en hartensnit is misschien wel iets te doorzichtig. Een enigszins oplettende links zou dan de ruitenswitch moeten kunnen vinden (heeft ie (cl) H zelf dan ziet ie dat je speelwijze 'stinkt' - waarom niet de klaversnit genomen? - en speelt ruiten na. Heeft ie (cl) H niet dan ziet ie genoeg slagen in harten en klaveren voor je en is zijn enige downkans een ruitenplaat bij zijn partner...)
Dan Floris: zijn analyse lijkt me niet helemaal te kloppen - met klaverheer mis spelen ze gewoon hun schoppens vrij (ik neem aan dat er van VT9xx(x) is gestart). Maar, is er een goed alternatief voor de `simpele`klaversnit? Ik zie die niet zo 1-2-3. Oh, wacht eens... Ik neem slag 1 gewoon met de boer en dan eerst de klaversnit. Zit die mis dan mep ik daarna hartenheer er sec uit. Lijkt me gezien de opening dan met de kansen mee.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Roelf
Posts: 353
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 3NT

Post by Roelf »

Dan Floris: zijn analyse lijkt me niet helemaal te kloppen - met klaverheer mis spelen ze gewoon hun schoppens vrij
Met je 3dubbele (sp) stop is er toch niks aan de hand? Als niet beide (cl) platen bij oost zitten en ops gaan door met de (sp) , kun je daarna rustig een (ha) afgeven.
Lijkt mij prima plan Floris ;)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 3NT

Post by een domme aap »

Oh ja - ik zat nog met Hubert's plan in mijn hoofd dat ik eerst het aas had gepakt en maar een dubbele stop had... :oops:
Maar, als de tegenpartij nadat klaverheer mis zit hun ruitens hoog spelen, is het incasseren van hartenaas een extra kansje om je contract te halen - valt de hartenheer dan ben je niet meer afhankelijk van de herhaalde klaversnit.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 3NT

Post by Floris »

@domme aap:

Damn! Toch nog een onvolkomenheid in mn plan! ;)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 3NT

Post by K-J »

Ik ga erop spelen dat oost niet (cl) HBx heeft en dan proberen mijn contract altijd te maken.
Ik neem de schoppenslag gewoon met de boer en speel daarna een kleine harten naar de vrouw. Als de tegenpartij deze neemt en op het idee komt om ruiten in te spelen heb ik 9 slagen. Als ze nemen een schoppen doorspelen sla ik vervolgens (cl) A, steek over naar (ha) A en speel klaveren op. Zolang oost geen (cl) HBx heeft gehad heb ik mijn contract nu gemaakt.
Als de tegenpartij (ha) V laat houden wordt het lastiger. Ik speel weer (cl) A, steek over naar (ha) A ( (ha) H valt natuurlijk niet) en speel klaveren op. Als de klavers 2-2 zitten heb ik in klaveren voldoende communicatie om mijn slagen in noord en zuid te maken en dus mijn contract (3 schoppen-, 2 harten- en 4 klaverslagen). Als west (cl) HBx heeft ontbreekt de communicatie om deze negen slagen zelf te cashen, maar ik kan de tegenpartij aan slag brengen met harten of klaveren en dan moeten zij mij de negende slag komen brengen.
Op deze manier ga ik, volgens mij, altijd mijn contract maken zolang oost niet (cl) HBx heeft.
Post Reply