3NT -1

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

3NT -1

Post by Eldert »

Na het volgende biedverloop;

deler zuid
OW kwets
Z ----W----N----O
1NT - p - 2 (cl)- p
2 (di)- p - 2NT - p
3NT - p - p - p

zie je als start (di) 6 (kleintje plaatje)

Dummy
(sp) K862
(ha) T864
(di) Q8
(cl) A84


Je hand
(sp) QT7
(ha) AJ
(di) AK43
(cl) QJ72


Waar neem je de eerste slag en welke kleur ga je proberen te ontwikkelen?
(ik ging 1 down, maar had niet echt een idee wat te doen)
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: 3NT -1

Post by dirk »

Hmm, blijkbaar heeft niemand een idee. Maar ik ben ook wle benieuwd waar je op af zou moeten gaan en om welke redenen. Dit zijn echt van die spellen die ergens naar toe hobbelen, soms goed, soms niet, maar zonder goed plan. :(
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 3NT -1

Post by K-J »

Eens met Willem denk ik (kan eigenlijk niet goed zijn ;)).
Je hoopt eigenlijk dat je de tweede slag verliest aan (cl) H, want als (cl) V houdt weet je weer niet precies wat je moet doen. Ik speel dan denk ik schoppen naar de koning. Wel vervelend als oost dan aan slag komt en harten door mijn aas heen speelt.
Alternatief is (di) V pakken en schoppen naar de 10 spelen. West mag wel aan slag komen, die kan de hartens namelijk niet echt aanvallen. Met deze speelwijze heb je een kans op drie schoppenslagen, terwijl je de communicatie niet meer hebt als je begint met klaveren. Nadeel is dat als (sp) 10 verliest aan de boer de tegenpartij vervolgens nog zo vaak aan slag komt dat ze waarschijnlijk eerder 9 slagen hebben dan wij. Ik heb dus niet echt een duidelijke voorkeur voor een plan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Dennis dit spel zou aanpakken.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 3NT -1

Post by een domme aap »

Ai, wat heb ik een hekel aan dit soort spellen. Te veel opties en niet echt een duidelijke winnaar.
Het lijkt me wel dat je moet pakken in dummy. Dat heeft als voordeel dat rechts geen idee heeft wat jij in ruiten hebt, en links wel (klinkt gek, maar dat lijkt een voordeel!)
Het gevaar van het spel is natuurlijk dat rechts aan slag harten gaat spelen. Maar is dat in een vroeg stadium te zien? Mijn tegenstanders spelen vast geen odd-ball (zodat ze kunnen signaleren of de uitkomst is bevallen).

Ik ben het ongeveer wel eens met de analyse van KJ (kan eigenlijk niet goed zijn ;) ).
Het lijkt er sterk op dat je in beide gevallen een snit in schoppen neemt. In het ene geval speel je eerst klaveren. Daarna hoop je eigenlijk dat schoppen naar de heer wint. Maar, zelfs als die wint, wat ga je dan doen? Ook schoppen naar de T? Dan kan je dat toch niet zo goed direct doen. Als die snit namelijk goed zit, kan je overschakelen op de klaveren. Als dat maar 2 slagen oplevert, heb je nog een kans op schoppens 3-3.
Als de schoppensnit verliest gaat links misschien wel harten aanvallen en dat lijkt me niet vervelend. Links weet namelijk wel dat je een betonnen ruitenstop hebt en gaat misschien hartenpunten bij zijn maat zoeken.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: 3NT -1

Post by een domme aap »

willemm wrote:
een domme aap wrote: Links weet namelijk wel dat je een betonnen ruitenstop hebt en gaat misschien hartenpunten bij zijn maat zoeken.
Je bedoelt: links weet dat ruiten na niks weggeeft en jouw communicatie lastiger maakt en zal zeker ruiten na spelen?
Als ik VBT Bx AHxx HVxx oid heb, moet ie met Xxx in harten toch echt kleine harten naspelen voor de XX9x van zijn maat om vier hartens op te rapen....
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: 3NT -1

Post by frank »

Ik begin met schoppen naar de 10. Als ik weet hoeveel schoppens we kunnen maken kan ik later nog beslissen hoe ik de klavers doe. Het kan bijvoorbeeld handig zijn uiteindelijk de klaversnit te nemen als ze vanuit oost de hartens aanvallen, zodat de 10 beschermd blijft.
Post Reply