4Harten maakbaar?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

4Harten maakbaar?

Post by Roelf »

Een handje uit de viertallencompetitie. Ik zat in 4 (ha), ongestoord geboden, met de volgende handen:

(sp) AVBx
(ha) xxx
(di) ABTxx
(cl) A

(sp) xx
(ha) HBTxxx
(di) Vx
(cl) Bxx

links start (cl) H voor het aas.
In slag 2 deed ik een troefje naar de boer (mee eens?) voor het aas links.
Deze speelde een ruitje na.
Hoe nu verder?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 4Harten maakbaar?

Post by Floris »

ik ben geen held in dit soort dingen, maar ik maak maar een beginnetje...

allereerst: niet mee eens.

ik begin met een ruitje naar de vrouw.
1. oost stapt op met de heer: hij zal dan waarschijnlijk troef retourneren en daar leg ik dan de B op. (met de gedachten dat hij zn aas wel had meegenomen als hij echt introevers wil voorkomen.) ik ben nog lang niet down omdat ik mijn losers op de ruitens lijk te kunnen gaan parkeren...
2. west wint de heer: hij kan ws het beste ruiten naspelen. in dat geval taxeer ik oost op (ha) A want met (cl) HV, (di) H en (ha) A had je waarschijnlijk wel iets van m vernomen tijdens de bieding. ik probeer zodoende de hartens voor één verliezer te spelen. hopelijk kan ik ook nu mn losers nog op tijd op de ruitens kwijt...
3. ik mag de vrouw maken: hoera ik heb geen ruitenloser meer! ik troef een klaver en speel dan een hartentje vanuit dummy. als oost 'gewoon' een kleintje legt leg ik (ha) B (onder het mom: ik ben hier te stom voor, en leg DUS de B). ik maak nu volgens mij altijd mijn contract.

dit hele betoog gaat natuurlijk niet op als de eerste of tweede ruiten getroefd wordt, maarja jammer dan...
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 4Harten maakbaar?

Post by K-J »

Ik ben het wel eens met de speelwijze van Roelf, al is het wat lullig als de tegenpartij met (ha) AVx erachter nu drie keer harten doet. Tja, dan moet (di) H maar goed zitten, al is die kans niet groot, nu west niet geboden heeft (maar aangezien (sp) H waarschijnlijk ook fout zit ben je dan waarschijnlijk toch kansloos).

Nu zou ik opstappen met (di) A (geen zin om in een ruitenaftroever te lopen, al lijkt de kans niet zo groot dat west een singleton heeft). Daarna speel ik harten naar de 10 en (di) V. Lijkt me redelijk 100% nu (ha) V goed zit.

Hoewel, ik kan toch ook gewoon snijden? Als oost (di) H pakt en west een ruitenaftroever bezorgt ben ik daarna ook binnen. (sp) A pak ik, ik trek de laatste troef bij OW, troef een klaveren in de dummy en op de hoge ruitens dump ik de rest van mijn verliezers.

Eigenlijk zie ik het probleem niet, ik ga het volgens mij altijd maken. Zelfs als ik opstap met (di) A en oost deze aftroeft ga ik het volgens mij altijd nog maken (oost speelt klaveren na, getroefd in de dummy, nu speel ik ruiten naar de vrouw voor de heer van west. Schoppen na voor de aas. (di) B voor en ik troef over als oost introeft. Met een klaveraftroever naar de overkant en op (di) 10 verdwijnt de schoppenverliezer.

De speelwijze van Floris zint mij niet erg. Als west (di) H neemt en schoppen naspeelt wordt ik niet echt blij. Nu moet ik (met (sp) H fout) opeens de hartens voor één verliezer spelen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 4Harten maakbaar?

Post by Floris »

De speelwijze van Floris zint mij niet erg. Als west (di) H neemt en schoppen naspeelt wordt ik niet echt blij. Nu moet ik (met (sp) H fout) opeens de hartens voor één verliezer spelen.
ja! inderdaad: in dát geval de hartens voor 1 verliezer. lijkt me dan ook niet erg moeilijk meer. West heeft in dat spelverloop immers (cl) HV en (di) H laten zien. die heeft dan DUS echt geen (ha) AVx meer.

ik sta nog steeds achter mijn speelplan omdat ik even niet zo snel zie hoe jij het tempo behoudt om van je klaververliezer af te komen (maar dat kan aan mij liggen :D)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 4Harten maakbaar?

Post by K-J »

(ha) AVx erachter is niet de enige holding waarbij je twee hartenverliezers hebt. Jij mag gaan kiezen tussen (ha) V(x) erachter (dan moet je harten naar de heer spelen) of (ha) AVx ervoor (dan moet je de hartensnit nemen).

Ik ga gewoon alle snits nemen die mogelijk zijn en hoop dat er (minimaal) eentje goed zit. Nu (ha) V goed zit ga ik 4 (ha) volgens mij altijd maken (ik dacht dat ik zo'n beetje alle rampscenario's in mijn eerste berichtje wel besproken had en hoe ik dan van mijn klaververliezers afkom).
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 4Harten maakbaar?

Post by Roelf »

ik zat aan tafel op het spoor van KJ, maar helaas raakte ik dat ergens kwijt en meende toch de (sp) snit te moeten nemen ipv op het juiste moment een (di) af te geven. Gewoon slecht dus :evil: ....
Post Reply