startje

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

startje

Post by K-J »

De tegenpartij biedt 2SA (20-21) - 3KL (niemeyer) - 3SA (geen 4/5 kaarten hoog) - pas.
Je mag nu uit met:

(sp) B6
(ha) 986
(di) B107
(cl) AH1072

Wat start je?
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: startje

Post by Arnaud »

De 2 Sa openaar heeft natuurlijk een 3352 met (cl) VB sec. Toch start ik maar (cl) 2. Maar heeft dan wel iig een vierkaart schoppen maar verder weinig ernaast. Hopelijk genoeg om een keer aan slag te komen en klaveren te retourneren voor de leider negen slagen heeft.

P.S. met paren zou ik nog overwegen (cl) A te starten. Kijken wat ik kan doen om het aantal overslagen te beperken ;)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: startje

Post by Floris »

zonder na te denken start ik met een kleine (cl) .

(de start met (cl) A kan leiden tot een "schoonen-coup", in dombo-7 kringen welbekend ;) )
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: startje

Post by Gary McAlley »

(ha) 9, hoogste van een gebroken serie. Leider heeft ws. (cl) VBx en kan zonder problemen 8 slagen ontwikkelen maar de negende is onvindbaar.
Maar in het echt start ik ook (cl) 2, maar wel met zo'n onderbuikgevoel dat dit misschien meer kapot maakt dan mij lief is.

oja de Schoonen-coup wil ik ook graag leren zodat ik deze kan toepassen als de situatie erom vraagt.
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: startje

Post by wim »

Ik maak zelden een uitzondering op gewoon met je langste kleur starten tegen sa. Hier kan maat een entree hebben dus start ik saai met een kleine (cl) . Natuurlijk wel eens net de 9e slag, bv op zo'n dag dat niks loopt (en zo'n wedstrijd was het geloof ik...)
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: startje

Post by nijn11 »

Ik probeer (ook) de kleur van maat te prikken: (sp) B. Maat heeft in ieder geval een vierkaart.

De rode kleuren zullen allebei vallen, en de leider zal bij paniek (lees: lekke klaveren) dus gaan slaan en 9 slagen halen. (goede tip: ga bij paniek slaan - vandaar de uitdrukking 'paniek slaan'. Ik dwaal af)
Nu is er tenminste nog een kans op een foute inschatting van de leider (en leiders maken nogal wat foute inschattingen. Maar ik dwaal weer af)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jessica
Posts: 264
Joined: 02 Apr 2009, 08:24

Re: startje

Post by Jessica »

Ik start klaveraas en kijk wat ik vervolg aan de hand van de dummy en wat er bijgespeeld wordt.
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: startje

Post by Roelf »

Gewoon kleine (cl) . Eerst het aas en een kleintje na heeft nadeel dat maat de kleur later niet meer kan terugspelen als hij een dton had.
Vindaloo

Re: startje

Post by Vindaloo »

Hm een hoge kleur start lijkt me nou niet meteen AHxxx van (cl) aangeven, maar misschien ben ik niet op de hoogte van de modernste ontwikkelingen. Echter, maat heeft wel zeker 4+/3+ (sp) / (ha) . Helaas hebben we aan die (sp) 's niet zoveel als ik de enige ben met entrees leider duikt 2x), en als maat een entree heeft zijn waarschijnlijk de (sp)'s weer niet goed genoeg.

Om het met (cl) uit down te krijgen is er wel een heel specifieke kaart bij de leider nodig, en partner heeft eerder een singleton (cl) dan een 3-kaart. Nee, ik ga voor de (ha) 9 start. Niet om geen slag weg te geven (zoals Willem) maar om de 4-krt bij maat te ontwikkelen. Dat moet em maar zijn. Met een beetje geluk heeft maat een entree of moet de leider zijn 9e slag in (cl) halen.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: startje

Post by K-J »

De kleine klaverstart is de enige start die 3SA liet maken. De leider heeft (cl) Vx tegenover (cl) xx en buiten de klavers slechts 8 slagen voor het oprapen.
Toch vind ik deze start de meest logische start. Het is meteen winnend als partner minimaal (cl) Vx heeft en de leider 3 of 4 klavers (en die kans is natuurlijk heel groot nu hij maximaal 3-3 in de hoge kleuren heeft). Daarnaast is een kleine klaverstart goed als partner (cl) 9x heeft en de leider (cl) VBxx en partner een aankomer heeft voordat de leider 9 slagen heeft. Het is toch wel uitermate ongelukkig dat de leider net een 3-3-5-2 verdeling heeft met (cl) Vx.
Post Reply