Genoeg stop?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Genoeg stop?

Post by K-J »

Teamgenoot Wim zit met een longontsteking thuis en wilde graag nog wat drama's horen. Nou, wat dacht je van deze:

(sp) 106
(ha) V10
(di) HB65
(cl) AH1085

Je bent kwetsbaar tegen niet en voor je wordt in de eerste hand 2 (di) geopend (zwak met harten). Je besluit met je opening maar te doubleren (mee eens?).
Links van je komt 2 (ha) (speelt liever 2 (ha) dan 2 (di) ), je maat biedt 3 (ha) (vraagt om een stop) en rechts past (dbl = slechte hartens).
Wat bied je nu?
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Genoeg stop?

Post by wim »

Dank je kj!
Met dblt geef je een hand aan met een niet ideale verdeling (met een 4krt (sp) bied je 2 (ha) ). Althans volgens mij spelen jullie dat ook zo. Voordeel van dblt is dus dat het wel de nadruk legt op de lage kleuren. Maar hier vind ik de hand met (ha) V als dubieuze waarde net wat te mager om er direct in te komen. Dus oneens met dblt.
Tsja en nu na 3ha en rechts goede harten. Uit het biedverloop halen we niet heel veel nuttige info volgens mij.
Maat kan (ha) Bxx hebben (of 9xx met (ha) B uit) natuurlijk maar daar ga ik niet op gokken en bied 4 (cl) en zeg (omdat ik dat moet) "good old gerber".
Misschien omdat ik nog koorts :oops: heb maar ik krijg visioenen van een maat met een 4432 waarbij 3sa koud is en 4 (cl) al down gaat...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Genoeg stop?

Post by Gary McAlley »

Ben het wel eens met Pinguin. Nogal een grensgeval maar ik zou ook mijn hartenpunten afwaarderen. Als we genoeg hebben voor de manche zal p er hopelijk nog wel inkomen. Wat je na 3 (ha) doet zou ik mede laten afhangen van de stijl van preëmpten van de tegenstanders. Belooft 2 (di) altijd een zeskaart? Is AHBxxx of AHxxxx voldoende voor 3 (ha) bij deze kwetsbaarheid? Als het antwoord op die laatste vraag 'ja' is zou ik 3SA gokken.

Overigens omineus dat dit verhaal onder Afspelen staat. Er is vast iets geks aan de hand.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Genoeg stop?

Post by K-J »

Willem Wombat wrote:Overigens omineus dat dit verhaal onder Afspelen staat. Er is vast iets geks aan de hand.
Hee, ik was er toch ook van overtuigd dat ik dit topic onder bieden had geopend. Hmm, blijkbaar toch ergens iets mis gegaan. Nou ja, misschien maak ik er nog een afspeelspelletje van. Eerst maar eens kijken of er nog wat andere Dombo-meningen zijn 8-)
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Genoeg stop?

Post by een domme aap »

Eens met doublet. Je hebt een fatsoenlijke opening en ook nog mooie klavers. Daarnaast ben je nu direct je ei kwijt. Na 3 (ha) zit ik lastig. Ik heb natuurlijk geen (goede) stop en heb wat hulp bij partner nodig. Maar wacht eens even, wat voor kaart heeft hij eigenlijk? Hij heeft geen take-out doublet, maar wel genoeg voor de manche. 5 laag zie ik met deze losers in de hoge kleuren helemaal niet zitten, dus ik probeer 3NT.

@Wim: je concludeert dat de openaar goede hartens heeft, maar da's niet helemaal waar. Hij ontkent slechte hartens, da's een subtiel verschil. Iets als ABxxxx of HBxxxx met iets wat lijkt op een entree is toch goed genoeg om partner gewoon harten te laten starten? Doublet zou iets als: AVx Bxxxxx x Vxx zijn of zo...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
wim
Posts: 264
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Genoeg stop?

Post by wim »

@Dennis. Snap dat rechts HBxxx(x) of ABxxxx kan hebben maar dan heeft zijn maat de A of de H want mijn maat heeft die niet (ook niet H sec want dan zou links wel heben meegepreemt). Dus het komt dan op hetzelfde neer, zij rapen de eerste 6(5) slagen. Uitgaande van een niet slechte (ha) kleur rechts moet je dus eigenlijk hopen op AH rechts.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Genoeg stop?

Post by een domme aap »

Ja, dat klopt. Eigenlijk zijn dit ongeveer de zitsels waarmee je een stop hebt:

- (A/H) sec links, maat xxxx en rechts (H/A)Bxxxx
- singleton x, 9xxx, AHBxxx (in dit geval komt ie misschien niet eens met harten uit...)
- iets links, Bxx bij maat en nog iets rechts
- Bx, 9xx, AHxxxx (zoals je al had geschreven)

Gezien de pas van links en het uitblijven van een negatief doublet van partner zouden al deze scenarios kunnen. Natuurlijk zal je ook vaak van trap af down zijn, maar er is een kansje op +600 vs -200 als ze kunnen rapen.
Daarnaast weet ik niet of ik wel een plusje haal als ik 4 (cl) bied. Dat kan ook al down zijn, of partner gaat misschien wel door naar een kansloze manche.

Dus, ik blijf bij mijn 3NT, waarbij ik me terdege bewust ben van de gevaren (het is net alsof je een diepzwarte piste afgaat ;))
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Genoeg stop?

Post by een domme aap »

Het masterbid is nu natuurlijk 3 (sp). Het kan niet echt zijn, dus moet het wel een 'halve stop' aangeven. Maar ja, met Axx xx AVxx Vxxx komen we dan in 5K, terwijl we in 5R moeten zitten. Lastig, lastig. :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Genoeg stop?

Post by K-J »

een domme aap wrote:Het masterbid is nu natuurlijk 3 (sp). Het kan niet echt zijn, dus moet het wel een 'halve stop' aangeven.
Betekent 3 (sp) niet dat je een powerhouse met schoppens hebt?
User avatar
een domme aap
Posts: 435
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Genoeg stop?

Post by een domme aap »

K-J wrote:
een domme aap wrote:Het masterbid is nu natuurlijk 3 (sp). Het kan niet echt zijn, dus moet het wel een 'halve stop' aangeven.
Betekent 3 (sp) niet dat je een powerhouse met schoppens hebt?
Hm. Tja, daar lijkt het wel op. Zie je wel - ik moet ook geen halve dag nadenken over dit soort dingen. Gewoon 3NT, en 'jammer dat je niet Bxx had, maat' zeggen na afloop...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
Post Reply