Keilbouten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Keilbouten

Post by nijn11 »

Bij het viertallen was een leuk spelletje. Ik heb de exacte spelverdeling niet meegenomen, dus er zou een detail fout kunnen zijn, maar dat doet niets af aan het principe.
________________ (sp) Vx
________________ (ha) HVB986
________________ (di) Hx
________________ (cl) xxx
(sp) xxx__________________________________ (sp) Hxx
(ha) T____________________________________ (ha) A75432
(di) BTxx_________________________________ (di) Vx
(cl) HVBxx________________________________ (cl) xx
________________ (sp) ABTxx
________________ (ha) -
________________ (di) Axxxx
________________ (cl) Axx

NZ komen na 1 (sp) - 2 (ha) ; 2SA - 3SA in een wat flubberige manche terecht. Niet helemaal mijn biedverloop, maar soit erover.

West start met (cl) H, leider duikt, (cl) V, leider duikt, (cl) 2 (!) voor (cl) A, oost (ha) 2 weg. Nu speelt de leider een kleine (di) naar de H.
1e spannende moment: Oost moet nu (di) V onder de H kieperen. Niet alleen om een entree bij maat te forceren, maar ook om zelf niet ingegooid te raken. De leider kan (di) V duiken. (bij ons aan tafel was het direct over: leider besloot een ruitje uit te duiken).
Nu vervolgt de leider met (ha) H, die oost neemt met (ha) A, zuid (di) x weg. Geheel volgens plan komt oost (di) na, die de leider wel moet nemen met (di) A.
2e spannende moment: Zuid speelt (sp) B. Oost moet duiken, anders is de entree in dummy geforceerd en kunnen de hartens opgeraapt worden
3e spannende moment: Zuid speelt (sp) A. Nu moet oost (sp) H onder het aas kieperen, want anders wordt hij alsnog ingegooid via een kleine schoppen na; en moet dan de harten brengen.

En dus zijn de (sp) van de leider weliswaar hoog, maar hij maakt niet meer dan 5 (sp) , 2 (di) en 1 (cl) slag, één down dus.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by nijn11 »

PS. Dit is een mengsmering van de gebeurtenissen aan beide tafels. Aan de andere tafel werd er geen kleine (ha) weggegooid, maar een kleine (sp) .
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by een domme aap »

Mooi spelletje Hubert!

toch zijn de kleine schopjes wel relevant voor het verhaal. Want, de leider kan misschien na (sp) B, de (sp) 10 naspelen. Oost moet de Heer pakken, maar zijn schoppentjes moeten dan wel allebei lager zijn dan mijn en West's schoppens om weer uitgegooid te raken...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by nijn11 »

een domme aap wrote:Mooi spelletje Hubert!

toch zijn de kleine schopjes wel relevant voor het verhaal. Want, de leider kan misschien na (sp) B, de (sp) 10 naspelen. Oost moet de Heer pakken, maar zijn schoppentjes moeten dan wel allebei lager zijn dan mijn en West's schoppens om weer uitgegooid te raken...
Nou nee. Dan heeft de defense namelijk al 2 (cl) , 1 (ha) en 1 (sp) slag en kun je dus de halfhoge schoppen niet meer duiken.

@Eelco: 4 (sp) leek me juist wel maakbaar (zeker na de 'opgelegde' hartenstart)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by nijn11 »

Eelco wrote:
nijn11 wrote: @Eelco: 4 (sp) leek me juist wel maakbaar (zeker na de 'opgelegde' hartenstart)
Zo opgelegd was de hartenstart in mijn ogen niet: ik startte ook (cl) H, genomen, kleine (di) naar de H, (ha) H genomen door Tjebbe en NIET getroefd door de leider maar een klavertje weggegooid, harten na en toen had de leider een probleem... Ik geloof dat ie alleen (sp) ABT (di) AH en (cl) A heeft gemaakt :)
Is dat zo erg? Harten na dus - weer een klavertje weg en getroefd door west. En nu klaveren na gok ik, getroefd in zuid, schoppen A en ruiten A, ruiten getroefd met de V en overgetroefd met de H grmbl, harten na getroefd met de T, (sp) B en je verliest idd. nog een ruiten, maar je bent dus maar één down.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Keilbouten

Post by K-J »

Na dit begin is 3SA koud! Aangezien (sp) H en (ha) A toch bij oost moeten zitten om 3SA een kans te geven, kan zuid (aan slag met (cl) A) namelijk meteen schoppen spelen (boeit niet echt hoe). Op 5 rondjes schoppen dumpt de leider in de dummy de kleine hartjes. Vervolgens speelt hij (di) AH (met dank aan west, want door zijn signaal (met (cl) 2) weet zuid dat oost kort is in ruiten) en dan (ha) H uit de dummy. 3SA gemaakt 8-) (en (ha) 10 hoeft er niet eens voor te vallen :lol: )
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by nijn11 »

K-J wrote:Na dit begin is 3SA koud! Aangezien (sp) H en (ha) A toch bij oost moeten zitten om 3SA een kans te geven, kan zuid (aan slag met (cl) A) namelijk meteen schoppen spelen (boeit niet echt hoe). Op 5 rondjes schoppen dumpt de leider in de dummy de kleine hartjes. Vervolgens speelt hij (di) AH (met dank aan west, want door zijn signaal (met (cl) 2) weet zuid dat oost kort is in ruiten) en dan (ha) H uit de dummy. 3SA gemaakt 8-) (en (ha) 10 hoeft er niet eens voor te vallen :lol: )
Waarom dan 5 rondjes schoppen? Als je alle kaarten toch ziet kun je net zo goed (di) AH spelen en dan (ha) H etc. Zodra oost neemt zit hij ingegooid. 3SA +1. Saai spel. Volgende aub. :lol:

Zullen we voor de schoonheid west dan maar (sp) T geven?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Keilbouten

Post by K-J »

nijn11 wrote:Waarom dan 5 rondjes schoppen? Als je alle kaarten toch ziet kun je net zo goed (di) AH spelen en dan (ha) H etc. Zodra oost neemt zit hij ingegooid. 3SA +1. Saai spel. Volgende aub. :lol:
:? Ik speelde het spel niet met open kaarten hoor, ik probeer gewoon de beste kans te nemen om het contract te maken en de beste kans is dat oost (sp) H, (ha) A en niet meer dan een dubbelton ruiten heeft. Volgens mij heb je wel gelijk dat je dan meteen (di) AH kan spelen en oost met harten kan ingooien. Ook met (sp) Hxxx, (ha) A10xxx, (di) xx, (cl) xx kan je 3SA dan nog altijd maken, maar je moet het dan wel seccuur afspelen. Oost neemt (ha) H met (ha) A en speelt schoppen na voor de vrouw. Nu moet je één hoge harten meenemen, daarna de schoppensnit nemen en oost ingooien met (sp) A en schoppen na. Oost moet vervolgens in de (ha) B9 vork spelen. Gooit oost (sp) H eerder in de strijd om de ingooi te voorkomen, dan heb je ook 9 slagen in de vorm van 5 schoppenslagen, 1 hartenslag, 2 ruitenslagen en 1 klaverslag.

Maar nu ik er verder over nadenk is jouw speelwijze beter dan die van mij. Want als oost is begonnen met (sp) H9876, (ha) A10xxx, (di) x, (cl) xx ga ik twee schoppenslagen verliezen, terwijl oost bij jou in dwang komt op het tweede ruitenrondje (hij moet of de hartens of de schoppens afbreken). Je moet dan nog wel opletten wat west in de hoge kleuren bijloopt, zodat je de exacte kaartverdeling van oost kan uittellen, maar 3SA is dan volgens mij met elke kaartverdeling bij OW (die voldoet aan bovenstaande eisen) gemaakt.
Last edited by K-J on 20 Feb 2013, 17:34, edited 1 time in total.
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Keilbouten

Post by nijn11 »

Eelco wrote: Ik weet niet meer precies hoe slecht de leider dit tegen ons afspeelde, maar je verliest in jouw scenario dan in ieder geval ook nog troef 9, die zit bij west. Maar dat verklaart nog steeds niet die -4...
Troef negen gaat inmiddels vallen onder (sp) B (een keer ingetroeft, troef aas en dus troef boer)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply