Ierse troubels 1

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Ierse troubels 1

Post by K-J »

Samen met Dennis een weekendje naar Ierland om daar met Norbert en zijn Ierse partner Justin een viertallentoernooi te spelen. De verwachtingen waren hoog gespannen, maar het zat hier en daar wat tegen. De komende tijd kunnen jullie op het forum wel wat drama's tegenkomen. Zoals deze:

Z/niemand

(sp) V109xx
(ha) -
(di) H9x
(cl) AH8xx

(sp) -
(ha) A7xx
(di) VB8xxx
(cl) B7x

Het biedverloop is belangrijk:

Zuid.....West...Noord..Oost
(KJ).............(Dennis)
pas.......1 (sp)..2 (cl)...pas
3 (di)1)...pas....4 (di)...dbl2)
pas.......4 (ha)...pas....pas
5 (di).....pas.....pas....dbl
a.p.

1) Eens? Ik bedoelde het als fitbid: ruitens met klavers.
2) gealerteerd: take-out doublet

Start is een kleine harten en je mag aan de slag. Wat wordt je speelplan?
Last edited by K-J on 23 Feb 2013, 04:33, edited 1 time in total.
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Ierse troubels 1

Post by nijn11 »

Ik zou troeven in dummy en (di) H voor het hok gooien. En later een (cl) naar de B.
Zal wel fout zijn.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Ierse troubels 1

Post by K-J »

Willem zit met z'n tweede berichtje op het goede spoor. Oost heeft met z'n eerste pas en latere take-out dubbel een strafpas op klaveren aangegeven! De klavers zitten dus (naar alle waarschijnlijkheid) 5-0. Tijdens het bedenken van mijn speelplan heb ik die strafpas op klaveren nooit gerealiseerd en mijn speelplan kwam dus overeen met het speelplan van Hubert. Dat vereist dat de klavers netjes zitten en dat gaat dus niet werken en daar kwam ik al snel achter, nadat mijn (di) H gepakt was met (di) A en er ruiten werd teruggespeeld. Met nog een klaver en twee hartenverliezers scoorde ik een soepele -300 (je hebt geen entree meer in de dummy buiten de klavers om klaveren naar de boer te spelen, waardoor je de klavers in de dummy niet kan benutten voor het dumpen van een harten).

De juiste speelwijze geeft Willem al aan in zijn tweede berichtje: een harten- en schoppencrossruff. Nadat je je laatste harten hebt afgetroefd kan je oversteken met een derde schoppenaftroever. Oost blijkt een dubbelton schoppen te hebben gehad (west had er dus 6). Nu wordt het spannend of je het goed gaat doen. De juiste speelwijze is 'gewoon' troeftrekken. Deze zitten namelijk 2-2. Oost kan (di) A wel nemen en zijn partner vervolgens een klaveraftroever geven (zitten inderdaad 5-0), maar dat is in de lucht en vervangt de klaververliezer die je al had. Op deze manier maak je 5 (di) gedubbeld die dus alleen maar down kan met een troefstart.

Het volledige spel:

Z/niemand

.......... (sp) V109xx
.......... (ha) -
.......... (di) H9x
.......... (cl) AH8xx
(sp) HBxxxx.......... (sp) Ax
(ha) HBxxx............ (ha) Vxxx
(di) 10x............... (di) Ax
(cl) -.................. (cl) V109xx
.......... (sp) -
.......... (ha) A7xx
.......... (di) VB8xxx
.......... (cl) B7x

Edit: ik heb van Dennis een leuk programmaatje gekregen: Bridgify. Je kan een spelverdeling invoeren en dan bekijken hoeveel slagen er te halen zijn in een bepaald contract op elke moment van het spelen. Het programmaatje laat zien dat 5 (di) inderdaad down is op ruitenstart, maar ook bij de start van een kleine schoppen. Je wordt dan troefkort in de zuidhand.
Post Reply