Klaverstart

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Vindaloo

Klaverstart

Post by Vindaloo »

Viertallen, allen kwets gaat het biedverloop:

1 (ha) - pas - 2 (cl) - pas
3 (di) - pas 3 (ha) - pas
4 (cl) - pas 4 (ha) - a.p.

Links komt uit met Kl 9 en je ziet:

(sp) V
(ha) H7x
(di) 64
(cl) AVB10xxx

tegenover

(sp) Bx
(ha) AVxxx
(di) AHxxx
(cl) x

3 (di) beloofde een 5-5 rood, 14-16 pnt en 2KL was een truc. Speelplan?
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Klaverstart

Post by Roelf »

Het risico dat de start een singleton is lijkt me nogal groot. Dan kun je niet veel met de klavers.
Het kansrijkste plan lijkt me daarom:
(cl) met het aas nemen.
(sp) afgeven
Stel troef terug, nemen in dummy
(di) naar het aas.
(sp) getroefd
(di) naar de heer
(di) getroefd
enzovoorts, en je maakt het tenzij beide rode kleuren scheef zitten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Klaverstart

Post by Erik »

Ik tel 2 schoppenverliezers en 3 ruitenverliezers. Als ik nu de snit neem en hij zit verkeerd heb ik een 6e verliezer gecreëerd en als ik dan een aftroever krijg (ze hebben 10 schoppens samen waarom; waarom niet geboden of gestart? ergo die zitten 5-5 verdeeld en klaver is dus een singleton) is verliezer nummer 7 een feit.

Er zijn veel zitsels waarmee veel speelplannen om zeep geholpen kunnen worden. Omdat ik niet geloof dat West kort is in harten (dan zou hij met een 5-5 (sp) / (di) gepast hebben over 1 (ha) ) lijkt de troefsnit me nu de veiligste speelwijze. Ik speel dus in slag 2 (cl) Vrouw. Als Oost dekt mag West aftroeven en één schoppen oprapen, maar daarna troef ik een schoppen in de dummy en trek ik dan in 2 rondjes de troeven eindigend in de dummy en gooi 2 verliezers af op de klaveren. (heeft West een 4kaart tref dan zitten de ruitens 3-3 en is er geen probleem) Ik verlies 1 troef, 1 schoppen en 1 ruiten. Als Oost niet dekt begin ik alvast met ruitens afgooien. Stel West troeft en speelt ruiten (of troef) terug, dan neem ik in de hand en speel schoppen. Oost zal proberen West een 2e aftroever te laten maken door die te nemen en weer klaveren te spelen, maar ik gooi vrolijk weer een ruiten af. Ik verlies nu 2 troeven en een schoppen de rest verdwijnt op de klaveren.

Het moge duidelijk zijn dat ik dit aan tafel nooit ga verzinnen. Het heeft mij een half uur gekost om tot deze conclusie te komen (er zijn reeds vele drafts ge-delete) en dan nog zal er iemand wel een fout in ontdekken. Mijn eerste ingeving was om meteen schoppen te spelen, maar als de tegenpartij dan vrolijk schoppen doorspeelt en mij de gewenste aftroever geeft dan kan ik de klaveren niet meer gebruiken omdat ik niet alle troeven kan trekken en moet ik dus spelen op de ruitens 3-3. Maar dan had het hier vast niet als afspeelprobleem gestaan.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Klaverstart

Post by nijn11 »

Ik speel (cl) A, gevolgd door (cl) V waarop ik een schoppen in de hand afgooi. Nu kan ik de 2e schoppenronde in de hand troeven.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (cl) gooi ik een ruiten uit de hand weg. Dan 3x troef, eindigend in dummy en de klaveren doorballen.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (sp) troef ik die in hand, trek 2x troef en speel klaveren als de troeven 3-2 zitten, en ruiten ruiten ruiten getroefd gevolgd door klaveren als de troeven 4-1 zitten.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Klaverstart

Post by K-J »

nijn11 wrote:Ik speel (cl) A, gevolgd door (cl) V waarop ik een schoppen in de hand afgooi. Nu kan ik de 2e schoppenronde in de hand troeven.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (cl) gooi ik een ruiten uit de hand weg. Dan 3x troef, eindigend in dummy en de klaveren doorballen.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (sp) troef ik die in hand, trek 2x troef en speel klaveren als de troeven 3-2 zitten, en ruiten ruiten ruiten getroefd gevolgd door klaveren als de troeven 4-1 zitten.
Hoe speel je het als oost de (cl) V niet dekt, maar klein speelt?
Ik ga ervan uit dat je dan nog steeds een schoppen afgooit.
Maar als west de klaveren aftroeft, met schoppen oversteekt naar oost en deze weer een kleine klaveren speelt heb je wel een probleem.
Volgens mij ga je het dan niet maken als west naast zijn singleton klaveren slechts een dubbelton schoppen heeft.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Klaverstart

Post by Erik »

K-J wrote: Volgens mij ga je het dan niet maken als west naast zijn singleton klaveren slechts een dubbelton schoppen heeft.
Dan heeft oost dus gezwegen met een 8-0-1-4/8-1-0-4 :?: Niet alle tegenstanders heten Hubert :P
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Klaverstart

Post by nijn11 »

K-J wrote:
nijn11 wrote:Ik speel (cl) A, gevolgd door (cl) V waarop ik een schoppen in de hand afgooi. Nu kan ik de 2e schoppenronde in de hand troeven.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (cl) gooi ik een ruiten uit de hand weg. Dan 3x troef, eindigend in dummy en de klaveren doorballen.
Als er (sp) A gecasht wordt, gevolgd door (sp) troef ik die in hand, trek 2x troef en speel klaveren als de troeven 3-2 zitten, en ruiten ruiten ruiten getroefd gevolgd door klaveren als de troeven 4-1 zitten.
Hoe speel je het als oost de (cl) V niet dekt, maar klein speelt?
Ik ga ervan uit dat je dan nog steeds een schoppen afgooit.
Maar als west de klaveren aftroeft, met schoppen oversteekt naar oost en deze weer een kleine klaveren speelt heb je wel een probleem.
Volgens mij ga je het dan niet maken als west naast zijn singleton klaveren slechts een dubbelton schoppen heeft.
Dan gooi ik een ruiten weg. West mag best aan slag komen, en ik mag 3 slagen verliezen. Klaveren heer troef ik trouwens wel. Ik ben alleen het bokje als oost veel klaveren en veel troeven heeft, dan komt ruiten heer er niet door, geloof ik.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Klaverstart

Post by nijn11 »

Voor de parentijgers:
Je kunt ook de 1e slag snijden. Als oost dan aan slag komt en de dummy aanschouwt en bij maat 9x verwacht zal hij (zeker als hij (sp) H en niet het aas heeft) misschien kiezen voor de ruiten- of troefswitch. Met de troeven rond maak je dan de rest.

Bij het oorspronkelijk speelplan:
Verder kan de (cl) 9-start natuurlijk ook van 987x zijn, met de secce heer en troeflengte aan de overkant. Als de secce heer onder het aas valt, kun je nog steeds klaveren doorspelen en schoppen afgooien, zelfs al wordt er voorgetroefd (ervan uitgaand dat de xjes ook wel erg klein zijn).
Belangrijk is vooral dat de driekaart troef in dummy niet ingekort wordt voordat de eventuele vierkaart dat bij de tegenstander is.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Klaverstart

Post by Roelf »

Ik doe maar eens een poging om eea op een rijtje te zetten.
Het interessantste geval lijkt te zijn dat de start een singleton is.
Erik en Nijn proberen de (cl) te ontwikkelen, terwijl ik voorstelde om op introevers te spelen.
Inmiddels is wel duidelijk dat oost het best zijn (cl) heer zo lang mogelijk vasthoudt.

KJ geeft tegen het plan van Erik en Nijn een verdediging waarbij dit down kan als west een dton (ha) heeft.
(dton (sp) was natuurlijk een tikfout ;) ).
Maar wat als west een 4k (ha) 's heeft. Dan speelt west na zijn 1e introever gewoon een hoge troef in. Als je die in dummy met de H neemt en weer een hoge klaver speelt, legt oost weer klein, in de hand weer een loser weg en west troeft weer in. En weer speelt hij troef in, zijn laatste nu. Nu kun je met de laatste troef nog 1 keer de dummy bereiken met (cl) H nog in het spel dus je gaat nooit een klaver cashen. Of mis ik iets?

Het lijkt er dus op dat het plan Erik/Nijn praktisch gesproken alleen lukt als west precies 3 (ha) heeft.
Mijn plan is ook verre van 100% maar lukt als west precies 3 (di) heeft, ook met de troeven 4-1.
En ook als west 6-2-4-1 heeft. Dan troeft oost wel de 3e (di) over maar kan ik vervolgens de nagespeelde (cl) H hoog voortroeven.

De kansen lijken dicht bij elkaar te liggen.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Klaverstart

Post by Roelf »

Het inzicht blijft voortschrijden....
In het beschreven tegenspel met de 4k (ha) bij west worden de (cl) niet vrij, maar als de (di) 3-3 zitten maak je alsnog het contract door de (di) vrij te troeven . Alleen moet je dan niet 2 keer (di) hebben weggegooid. :roll:
De speelwijze van Erik/Nijn is dus toch beter dan de mijne.
Post Reply