wat start je?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

wat start je?

Post by Floris »

butler. N/OW

West:
(sp) B76
(ha) A97
(di) BT
(cl) V7432

het bieden gaat aldus: (NOZW)
(pas) - 1 (ha) * - (1 (sp) ) - 2 (ha)
(pas) - 4 (ha) * - (pas) - pas
(4 (sp) ) - a.p.

*je speelt precisie dus 1 (ha) is 11-15 hcp. doordat 4 (ha) dus puur op distributie is, vonden wij dit geen foricing pas situatie. iig hoop ik dat de discussie daar niet te veel over zal gaan

mijn vraag is namelijk: wat start je?
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: wat start je?

Post by nijn11 »

Leuk, zo'n 4 (ha) . Tegenstanders toch maar mooi in 4 (sp) gepest. Wat dat betreft kun je het net zo goed wél als forcing spelen maardaarzoudenwehetnietoverhebben.

Anyway - het moet dus down. Als 4 (ha) op distributie is gebaseerd, dan heeft maat dus 10 kaarten in 2 kleuren (een 2-5-4-2 tel ik niet als 'distributie'). De vertraagde 4 (sp) zal ingegeven zijn door de conclusie dat 4 (ha) wel zal zitten - en dat zal ook met distributie te maken hebben.
Als ik nou slim zou willen starten, dan taxeer ik links op een 3-1-3-6, maat op een 2-6-4-1 en rechts op een 5-3-4-1. En dus lijkt een troefstart een goed idee.

Gelukkig ben ik blont en start met (cl) 7, door maat getroefd en harten na, klaveren getroefd en een biertje voor de WL vanwege het vroegtijdig uitdelen van de spelverdelingen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: wat start je?

Post by Erik »

Als maat 4 (ha) op distributie biedt, dan hebben de opps zoveel troeven dat ze van een troefstartje niet wakker liggen. Dus een (ha)A start is net zo passief als je er al meteen vanuit gaat dat die toch niet door zal komen, dus wat let je om het te proberen?

Als je niet voor een passieve start wil gaan, zou mijn keuze zijn, dan taxeer ik maat op iets als 1-6-4-2 en omdat maat zijn 11-15 punten toch ergens moeten zitten start ik dus ruitens voordat de leider die ergens op kan wegpoetsen. Noord zal toch niet een 4333 op tafel leggen. :mrgreen:
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wat start je?

Post by K-J »

Noord biedt raar. Over 2 (ha) geen schoppensteuntje en dan opeens na 4 (ha) wel. Ik denk dat hij heel zwak is maar wel een driekaartje schoppen heeft. Daarnaast verwacht ik geen echt korte kleur bij hem, dan zou hij ook met weinig punten wel 2 (sp) geboden hebben. Noord heeft zomaar een 3-2-6-2 verdeling en nauwelijks plaatjes.
Heeft partner veel in ruiten, dan moet je troef starten. Maar het kan ook zomaar zijn dat we snel moeten zijn met onze slagen in harten en klaveren, omdat ze anders verdwijnen op de ruitens. Dat laatse vind ik iets reëeler dus ik ga kiezen tussen een harten- en klaverstart en kies voor de klaverstart om onze potentiële slagen in die kleur vast te gaan leggen. De hartenslagen komen nog wel en lopen voorlopig nog niet weg (en (ha) A start is zo compleet mis als zuid (ha) Hx heeft).
User avatar
nijn11
Posts: 718
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: wat start je?

Post by nijn11 »

Eelco wrote:
nijn11 wrote:Gelukkig ben ik blont en start met (cl) 7, door maat getroefd en harten na, klaveren getroefd en een biertje voor de WL vanwege het vroegtijdig uitdelen van de spelverdelingen.
Een biertje van de tegenstanders omdat ze 4 (sp) dan gemaakt hebben? Of heb ik mijn haar geverfd?
Nou... maat heeft in dat scenario nog 0 van de 11 punten laten zien... Je zou toch verwachten dat daar nog wel een slagje uit komt.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: wat start je?

Post by Floris »

ik startte een troefje...

-------------- (sp) V93
-------------- (ha) 862
-------------- (di) AV732
-------------- (cl) T5
(sp) B76 ------------------- (sp) H5
(ha) A97 ------------------ (ha) HVBT54
(di) BT -------------------- (di) H8
(cl) V7432 ---------------- (cl) H98
-------------- (sp) AT864
-------------- (ha) 3
-------------- (di) 9654
-------------- (cl) AB6

de lieder legde klein, en 10 slagen waren daar... daarmee scoorden we -10 impen in de butler...
Post Reply