Big

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Roelf
Posts: 353
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Big

Post by Roelf »

(di) B na.
Ik probeer 2 (di) slagen en (sp) aas te maken voordat de (cl) lopen.
Maat heeft hopelijk (di) HT9.
Als ik een kleine (di) speel moet maat later van zijn heer af spelen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Big

Post by K-J »

Eens met Roelf. Om 4 (sp) down te krijgen zal de ruitenkleur twee slagen moeten opleveren. Dit is je eerste, maar ook meteen je laatste kans om door de ruitens van de leider heen te spelen , dus dan is (di) B de juiste kaart. Kan alleen soms een overslag weggeven.
User avatar
Roelf
Posts: 353
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Big

Post by Roelf »

Ik had het kunnen weten, het was te makkelijk. :D

(di) B is beter dan (di) x als leider Vxx.. heeft en de vrouw inlegt. Een intercityspeler doet dat natuurlijk niet en dan houdt hij met zijn vrouw een stop.
Als leider de vrouw niet heeft, en maat dus HVx... dan maakt het niet uit welke je inspeelt.
Alleen als maat
(sp) Ax
(ha) 9xxxx
(di) HV
(cl) Hxxx

heeft, dan is het toch beter een kleine (di) in te spelen. Leider kan dan zijn (di) verliezers niet wegwerken zodat mijn boer uiteindelijk nog binnenkomt.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Big

Post by een domme aap »

Hm, ik zou in slag 1 hartenaas hebben gelegd. Mijn partner zal geen last hebben van deze 'misleiding', maar nu ik de Heer heb gelegd weet de leider alle plaatjes wel te plaatsen, als ie nog wat te raden heeft...

Anyway. Ik probeer een beeld te krijgen van de kaart van de leider. Geen 2-opening (spelen ze muiderberg?), slechts een doubleton harten en maximaal een punt of 8 (maar waarschijnlijk zelfs minder). Als ie zo zwak is zal ie wel geen 5-2-3-3 oid hebben. Eerder 6 zwakke schoppens. Gezien de start heeft maat kwetsbare ruitens en ook geen reden om agressief met HVx(x) in ruiten te starten.

Iets als BT9xxx Bx Vxx xx? Dan kan de leider het halen door een herhaalde klaversnit te nemen (hij neemt gewoon de ruitenswitch in dummy en speelt troef heer. Daarna kan ie met troef oversteken om klavers te snijden...)

Wat nou als de leider een singelton klaveren heeft? Iets als BT9xxx Bx Vxxx x (oh stomme ik, waarom heb ik nou in slag 1 verteld dat mijn maat klaver heer heeft...). De leider moet dan de klavers aan de gang zien te krijgen voor wat ruitendiscards. Een passief troefje na kan niet, omdat partner ingegooid gaat worden (troef na, harten na getroefd. Klaveraas, en Klavervrouw laten rennen (ruiten weg) en klaar).
Dus een ruiten na moet, om deze ingooi tegen te gaan. Maar, als het spel zo ligt dan lijkt het niet uit te maken welke ruiten ik naspeel.

Tenzij... de leider GEEN klavers heeft? BT9xxx Bx Vxxxx - Dan heeft maat HT van ruiten heeft geef ik de show mooi weg met ruitenboer. Maar, maar, dan kan de leider het weer eenvoudig halen door de tweede ruiten uit te duiken (waarom heb ik toch verteld welke platen mijn maat heeft!)

Nou, ik kom er niet uit zo. Willem, hellup :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 719
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Big

Post by nijn11 »

Ik denk dat Willem graag wil horen dat we (ha) A naspelen. Maat heeft AJx, 98742, Hx(x), Hx(x) of zo. Na de hartenintroever wordt het een potje dummy-plak-vast.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply