dunne's klaver 8 en Dikke's schoppen 8 (uitschakeling HK beker)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

dunne's klaver 8 en Dikke's schoppen 8 (uitschakeling HK beker)

Post by Floris »

W/allen

je hebt als zuid:
(sp) VB86
(ha) 94
(di) 74
(cl) AH732

het bieden:
(1 (di) ) - p - (1 (ha) ) - ??






dbl zou een 4-4 beloven met een opening, 2 (di) precies 5 (sp) 's en 4 (cl) 's (want 2SA is de 5-5), en gewoon passen kan natuurlijk ook. 2 (ha) zou overigens natuurlijk zijn. Het is jammer dat je niet bent voorgepast, want dan had je mooi 1SA kunnen bieden: 4 (sp) 's en 5 (cl) 's... nu is 1SA echter 'gewoon' 15-17...

Je besluit dat je toch niet wilt passen en perst er een doublet uit. Maak van die lelijke (di) 7 een lelijke (di) V en je had jezelf sowieso niet kunnen beheersen, met net zo veel speelkracht. bovendien kan maat best nog iets hebben terwijl hij door lengte in de kleuren van de tegenstanders moeilijk er in kan komen....

Het bieden gaat verder:
(1 (di) ) - p - (1 (ha) ) - dbl
(1 (sp) ) - p - (3SA) - a.p.

wat start je? van deze klaverholding (AH+) kun je zowel een kleintje (want tegen SA en geen aankomer), als (cl) A (vraagt attitude) als (cl) H (vraagt count) starten...







Klaver lijkt de kleur, maar je weet dat de leider (cl) V(B?T?) heeft. anders had hij wel zitten 4e kleuren ofzo. het lijkt dus onnodig om met (cl) A te starten. ook een kleine klaver kan niet werken om dezelfde reden. De enige reden om (cl) A te starten is dat het duidelijkheid schept over de holding, namelijk AH+. de Heer kan immers ook van HV+ zijn... Je besluit echter toch (cl) H te starten en dit komt in de dummy...

(sp) HT54
(ha) VB
(di) AHT65
(cl) 95

de leider laat (di) 5 bijspelen. Maat speelt (cl) 8 (hoog-laag = even) en de leider (cl) T... Wat nu?





"Hoe zit de klaveren kleur? heel raar... maat gooit duidelijk zijn hoogste dus die heeft een even aantal.... zou hij er 4 hebben en de leider (cl) VT sec?? dat kan toch haast niet? dan was er toch wel weer 4e kleur geboden? Heeft maat er twee en heeft de leider van VBT de gratis T gegooid? misschien. Of heeft maat zich vergist? nee nooit! heeft maat misschien B8 sec? dat zou kunnen maar dan is (cl) T weer bezopen....
Hoe moet het spel eigenlijk verder zitten om een kans te maken? Maat kan gezien het bieden maximaal een punt of 4 hebben... daar moet een dubbele ruitenstop in zitten, anders zijn er al meteen 9 slagen: 4 ruitens, 3 hartens (maat heeft nooit (ha) A én (ha) H) en twee schoppens.... naast (di) VBxx kan maat maximaal nog een B of V hebben... dat kan dan alleen eigenlijk dus toch nog (cl) B zijn...
wat nu? toch spelen op (cl) VT sec bij de leider? of dat hij raar gediscard heeft?"

al met al wist ik het niet. en omdat (cl) A meenemen meteen het contract weggeeft als het verkeerd is, besloot ik maar tot een passieve (ha) 9...





de leider keek echter tegen dit probleem aan:
(sp) HT54
(ha) VB
(di) AHT65
(cl) 95

(sp) A97
(ha) AHT8
(di) 982
(cl) VT4

hij was zo overtuigd van (cl) AHB+ bij mij, gezien mijn doublet en start, dat hij zichzelf de misleidende (!??) (cl) T permitteerde in slag 1. zoals je ziet vergooi je daarmee een makkelijke maakvariant (ooit klaver 9 laten doorlopen). hij dacht dus bovendien te zien dat Frits niet aan slag mocht komen, omdat er dan klaver door zijn vrouw gespeeld zou worden... Plots zag hij een maakkans: in slag 3 snijden op (sp) 8! als die verliest aan (sp) B kan je daarna met (sp) A noords laatste schoppen pinnen, en vervolgens (sp) V eruit snijden bij Zuid! Wat is er nou heerlijker om met een snit op (sp) 8 een contract te halen tegen Dombo!!!??? :D

helaas voor hem, (sp) 8 was ons goed gezind: de leider pakte (ha) V en speelde (sp) 4 naar (sp) 7 voor mijn (sp) 8. ik vervolgde nogmaals harten voor (ha) B, en toen had de leider enorm spijt van die (cl) T in slag 1... hij moest nu op een wonder of een tegenspelfout spelen en speelde schoppen naar (sp) 9! ik won, en wist hoe het spel zat: schoppen door voor het secce Aas. hierna incasseerde de leider de twee resterende hartenslagen, en probeerde zijn laatste kans: (di) VB sec. toen die niet naar beneden kwamen eindigde hij met 8 slagen.... -1.

Had de leider het beter kunnen doen? Ja niet (cl) T gooien, natuurlijk. maar met de (denk ik) beste speelwijze kun je die kaart ook rustig spelen in slag 1: win het hartennaspel en incasseer 4x harten. met VBxx xx Vxx AHBx zit Zuid al lelijk in dwang... en als je bij hem (cl) B ziet discarden, dan speel je klaver naar je (cl) 9 voor de secce (cl) A. Valt (cl) B niet omdat toch Noord die kaart heeft, of omdat noord de ruitens controleert, dan speel je na 4x harten gewoon 2x ruiten en 3x schoppen. Zuid zit dan ingegooid en moet je slag 9 komen brengen... :D ok niet helemaal 100%, maar wel hele grote kans dat je het haalt...


Oja, en waarom had Frits nou in slag 1 die rare (cl) 8 gegooid van (cl) B86? Hij had in één oogopslag gezien dat hij (cl) 6 niet kon spelen als de leider toch (cl) VT sec had gehad! Wow, wat een maat heb ik toch.... :o
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: dunne's klaver 8 en Dikke's schoppen 8 (uitschakeling HK beker)

Post by K-J »

Die dunne schatte jou in op (cl) AH-zesde? Daarmee geef je toch geen infodubbel na 1 (di) - p - 1 (ha), ook al heb je er vier schoppens naast ?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: dunne's klaver 8 en Dikke's schoppen 8 (uitschakeling HK beker)

Post by Floris »

KJ, eens. lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, maar laten we eerlijk wezen: ik heb wel eens gekkere dingen gedaan :roll:
Post Reply