Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Floris »

Dag allen,

Frits en ik hebben voor een dikke week Nederland verruild voor Madeira. Alhier doen wij mee aan het International Madeira Open. Ik zal vanaf vandaag steeds kort verslag proberen te doen.

Vandaag begint het toernooi met een openingsceremonie en een "warming-up parentoernooi". Voorafgaand hebben Frits en ik (met wisselend succes) al meegedaan aan de "side-events" die bestonden uit een parensessie en twee cross-imp sessies. Ik heb het forum al flink vervuild met wat handjes uit die wedstrijd.

ik doe er nog eentje bij (wat is een verslag zonder spellen, nietwaar?). jullie respons wordt uiteraard weer zeer op prijs gesteld. het gaat om het volgende biedprobleem waar Frits en ik ernstig over van mening verschillen:


Cross-imps, allen kwets:

(sp) xx
(ha) Bx
(di) Bxxxx
(cl) HVxx

Het bieden: jij mag beginnen.
pas - (2 (ha) ) - Dbl - (3 (ha) )
pas - (pas) - 5 (cl) - (pas)
??

tot morgen.

Floris
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Gary McAlley »

ik denk dat de dummy hem niet zal tegenvallen. Niettemin zou ik ook passen. Beetje gokken maar m.i. kan hij iets hebben als AHx-x-x-ABxxxxxx. Denk dat je redelijk snel twee losers hebt.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by K-J »

Ik pas ook. Het is belangrijk om maat ook wat ruimte te geven voor z'n biedingen.
En daarnaast gewoon accepteren dat niet elk slem uit te bieden is (maar ja, als je sterke klaver speelt, dan is dat nou iets wat je juist niet kunt accepteren :lol: )
roeld

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by roeld »

Ik zou passen met als redenering dat maat 5 (cl) biedt om te maken op een vrij matige klaversuit. Gezien het biedverloop bij de opps lijkt het me dat hij ons toch wel voor één nuttige kaart mag spelen en dat is feitelijk wat ik heb: KQ is wel nuttig, maar ook beetje overkill omdat we er een vierkaart bij hebben. Bovendien: heeft maat niet al gesproken?
User avatar
Roelf
Posts: 352
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Roelf »

Ik bied gewoon 6K hoor. :D
Maat heeft vele mogelijkheden om een minder sterke hand aan te geven:
Direct 3, 4 of 5K of na doublet 4K. Dus nu verwacht ik toch wel een hand die in de buurt komt van maken op eigen kracht.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Floris »

Roelf wrote:Ik bied gewoon 6K hoor. :D
Maat heeft vele mogelijkheden om een minder sterke hand aan te geven:
Direct 3, 4 of 5K of na doublet 4K. Dus nu verwacht ik toch wel een hand die in de buurt komt van maken op eigen kracht.
pfew gelukkig! is er toch nog iemand die het met Frits eens is. :lol: :lol: :lol:
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by frank »

Ik zou ook 6 bieden hoor. Maat heeft vermoedelijk 4 schoppens (vandaar DBL), 2 hartens (zij hebben er 9) en zomaar een renonce ruiten. Iets als AHxx, Hx, -, ABxxxxx. Dus die extra klaveren zijn best nuttig om de schoppens te vertroeven. Goed, dit is een ideale kaart maar minder kan maat toch niet hebben. En maak er harten aas van en schoppen vrouw erbij en het is 7.
Plato

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Plato »

6 (cl) . Maat biedt wat hij denkt te kunnen maken tegenover een brakke dummy aan de overkant. Doublet + 5 (cl) = niet alleen (cl) AJxxxxxx maar ook een enorme bak punten. Aan je hand zie je dat maat zich klaarblijkelijk geen zorgen maakt over alle niet- (cl) kleuren.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by Floris »

ik paste: mede gezien de twee lelijke hartjes in mijn hand (waardoor maat er waarschijnlijk ook één of twee heeft). Zelfs met (ha) Ax moet maat dan direct alles van boven hebben, omdat ze 10 tegen 1 harten starten.

pas - (2 (ha) ) - Dbl - (3 (ha) )
pas - (pas) - 5 (cl) - (pas)
pas - (pas)

Uiteraard was dat verkeerd. Het was een redelijke 7 (cl):

Cross-imps, allen kwets:

(sp) AH
(ha) -
(di) AHTx
(cl) ABTxxxx


(sp) xx
(ha) Bx
(di) Bxxxx
(cl) HVxx

Merk overigens eventjes op dat de oppies slechts tot 3 (ha) bieden met 11(!) hartens samen!
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (1)

Post by K-J »

Hmmm, ik vind de hand van Frits wel wat erg sterk voor 5 (cl) . Ik zou nog een keer 4 (ha) geboden hebben.
Post Reply