Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (2)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (2)

Post by Floris »

Dag allen,

Gisteren is het toernooi afgetrapt met een "warm-up" parenwedstrijd. Er deden 89 paren mee variërend van dronken Portugese prutsbejaarden tot heuse toppers als Dennis Bilde. Een zeer gemengd veld dus. Om die reden werd besloten om bij de inschrijving te vragen of een paar graag in de 'medium'-lijn of in de 'strong'-lijn wilde spelen. Ik schatte zo in dat wij tussen servet en tafellaken inzaten. We kozen voor 'strong', je wilt immers graag tegen toppers spelen, nietwaar?

Er volgde een leuke wedstrijd waarin we de nodige bekenden tegenkwamen (oa Marcel Winkel en Hans Metselaar; Hans van Staveren was arbiter). Gezellige tafels en goed bridge. Toch waren er ook in de 'strong'-lijn wat prutsers geïnfiltreerd. Frits en ik vinden het altijd lastig om daar tegen te spelen. Waarom? omdat ze altijd rare dingen doen, waar wij op een of andere manier geen goed antwoord op hebben. neem nou dit spel:

paren. Z/OW

Oost:
(sp) 5
(ha) AHT9642
(di) T763
(cl) 2

het precisie biedverloop met bijzondere afloop (ZWNO)

(pas) - 1 (cl) - (pas) - 1 (ha) (= 8+hcp, 4+hartens, mogelijk canapé)
(pas) - 1 (sp) - (pas) - 2 (di) (= 5+ hartens, 4+ruitens)
(pas) - 2 (ha) - (pas) - 3 (cl) (= 2542 of 1741)
(pas) - 3 (di) - (pas) - 3 (sp) (= 1741)
(pas) - 4 (cl) - (5 (cl) !?) - pas (??)
(pas) - 6 (cl) - (Dbl!?) - ??

Meneertje Noord wachtte rustig tot zijn 5e biedronde om zich ineens toch in de bieding te mengen!!??
Nee, daar hadden we geen afspraken over... Wat wil maat ingodsnaam met 6 (cl) ? ik besloot dat hij tophonneurs harten wilde weten, haalde diep adem, en viste 7 (ha) uit mijn bak.
het hele spel:

---------------- (sp) 9872
---------------- (ha) 7
---------------- (di) H54
---------------- (cl) V7543
(sp) AVBT64 ---------------- (sp) 5
(ha) V85 -------------------- (ha) AHT9642
(di) A ------------------------ (di) T763
(cl) AB8 --------------------- (cl) 2
---------------- (sp) H3
---------------- (ha) B3
---------------- (di) VB982
---------------- (cl) HT96

spot on! en een top voor de Dikke & de Dunne.

We speelden zeer geconcentreerd en maakte weinig fouten. natuurlijk lever je wel hier en daar wat in: zo verongelukten we in een onmogelijke 6 (cl) na een atypisch teruggekaatst doublet van Frits. En gaf ik op de laatste tafel beide keren de downslag weg toen de dummy (een dronken scandinavisce vrouw van middelbare leeftijd of erger) continu tegen mij aan het praten was, aan mijn trui trok, en herhaaldelijk meende mijn gezicht te moeten aanraken (brrrrrrr!!!!). Die snol hield me daarmee vakkundig uit mijn concentratie, en dat kostte bij elkaar opgeteld meer dan een top.

Jammer, want dan waren we echt in de buurt van het podium gekomen! Nu hadden we alsnog meer dan 55%, hetgeen een prima 23e plek opleverde. Wij gingen blij naar huis.

Straks het echte werk, met de eerste sessie van het parentoernooi.

tot morgen,

Floris
Post Reply