Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (4)

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (4)

Post by Floris »

De tweede sessie is gespeeld. We begonnen ontzettend slecht (na 3 tafels 28,78%!), maar daarna kwamen we er steeds beter in. Uiteindelijk herstelden we de schade tot 49,93%. Positief was dat deze sessie meer dan genoeg barverhalen opleverde:

Zo moesten we halverwege tegen een Nederlands stel. Deze is wat mij betreft nu al legendarisch:

paren. Z/OW. ik had als zuid:
(sp) HT96542
(ha) H73
(di) 53
(cl) 3

Tja, deze voldeed nou niet bepaald aan de regel van 2 en 3, maar ik opende toch maar gewoon(?) 3 (sp) . West past en maat verhoogt vlot naar maarliefst 5 (sp) (!?). Ik begin intern al te brommen "Waarom kan Frits nou weer niet bedenken dat een preemptieve verhoging naar 5 (sp) regelrechte zelfmoord is! zeker in Paren! :x " Oost past, ik pas, en de ellende wordt voor mij compleet gemaakt als West in haar tweede beurt besluit te doubleren...

maar dan... tegenover me... ontstaat er ineens een hele vuile glimlach op het gezicht van broerlief. Uit zijn gezichtsuitdrukking sprak zo'n soort evil bulderlach die je in tekenfilms ziet "Muhahahaha!". Grijnzend legt hij een redoublet op tafel, waarna iedereen past. West start met (ha) B en dit was het hele spel:

---------------- (sp) V73
---------------- (ha) 2
---------------- (di) AHV8
---------------- (cl) AHVT8
(sp) AB8 ------------------ (sp) -
(ha) BT94 ---------------- (ha) AV865
(di) B76 ------------------ (di) T942
(cl) B96 ------------------ (cl) 7542
---------------- (sp) HT96542
---------------- (ha) H73
---------------- (di) 53
---------------- (cl) 3

Het afspel was nog niet zo eenvoudig. na (ha) B voor (ha) A en ruiten terug speelde ik (sp) voor de H en de A. ik kreeg wederom ruiten terug. opgestapt. (cl) A en klaver getroefd. nu (sp) T voor (sp) B en (sp) V. Nu moet ik mijn laatste hartje nog kwijt voordat ik de laatste troef kon ophalen... ik moest nu dus de verdeling van West raden. gelukkig kon ik het niet fout doen met 3-3 in de minors. 5 (sp) XX contract. Frits verbaasde wederom iedereen door uit zijn hoofd te weten dat dit +1000 was...
Frits verklaarde na afloop dat hij ook wel wist dat 5 (sp) in principe een mongoloide bod is: "Een preemptieve verhoging is debiel. Dus moet dit toch wel een soort van invit voor 6 (sp) zijn?"

Op de een-na-laaste tafel moesten we tegen de nummer 1: Gromüller - Häusler.
Als je tegen professionals speelt wil je natuurlijk graag laten zien wat je kan. Daar kwam een geschikt spel voor langs:

N/Allen
(sp) -
(ha) HB9
(di) A752
(cl) AHBT95

(sp) HT9643
(ha) A87653
(di) -
(cl) 7

we mochten lekker bieden: (NZ)
1 (cl) - 1 (ha) [= 8+punten, 4+ harten, mogelijk canapé]
1 (sp) - 1SA [= 4+harten, 4+schoppen]
2 (cl) - 2 (sp) [= tenminste een 5-5]
2SA - 3 (cl) [= kort in ruiten]
3 (di) - 4 (di) [= 6601]
4 (ha) - 4SA [= 1 Aas en 1Heer, of 3 Heren]
5 (cl) - 5 (sp) [belooft (sp) A of (sp) H; belooft (ha) A of (ha) H; ontkent een tweede tophoneur in (sp) ]
5SA - 6 (cl) [ontkent een tweede tophoneur in (ha) ]
6 (ha) - a.p.

West (Gromüller). vroeg na afloop uitgebreid naar het bieden, en startte na wikken en wegen met (sp) A (let op: hij wist dus dat (sp) H bij de leider zat!). hoe speel je nu af? ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

ik verklap alvast: Frits haalde het. Gromüller incasseerde dus een zaalnul, maar kon daar de charme wel van inzien: we kregen meteen een uitnodiging voor een door hem georganiseerd invitatietoernooi volgens Cavendish principes (dus met calcutta auction enzo). Erg aardig!

Floris

PS. Gromüller - Häusler behaalde ondanks onze tegenwerking een gemiddelde van maarliefst 70,01%! en wonnen daarmee deze sessie.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (4)

Post by K-J »

Hmm, lastig. Ik denk dat ik op de crossruff speel. Dus ik troef (sp) A, cash (di) A en troef een ruiten, nu cash ik (cl) AH, troef nogmaals een ruiten, cash (sp) H, troef een schoppen, troef de laatste ruiten en troef mijn laatste schoppen met (ha) H.
Als dit allemaal gelukt is heb ik het contract gemaakt. Ik heb namelijk nog (ha) A87 over in mijn hand en ik speel klaveren op van tafel. Ik ga nu altijd nog 2 hartenslagen maken.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (4)

Post by Arnaud »

Wat een spel is dat laatste. Troef aas is verdacht. Heeft ie misschien een vaste troefslag en hoopt hij dat het aas doorkomt? Wellicht heeft hij VTxx van harten.. In dat geval moet je troeven op tafel, Ruiten getroeft, harten naar de boer, en harten heer, ruiten getroefd, harten aas. En nu bidden met klaveren naar de boer, ruiten aas (sch weg), Kl heer (schoppen weg), Kl aas (schoppen weg), ruiten getroeft, en schoppen heer, of als klaveren vrouw is gevallen kl t na en schoppen heer weg.

Maar goed ik heb geen idee wat ik aan tafel zou doen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Domboërs Ondergaan Madeirese Bridge Ondernemning (4)

Post by Floris »

het hele spel:

N/Allen
------------- (sp) -
------------- (ha) HB9
------------- (di) A752
------------- (cl) AHBT95
(sp) A82 ------------------ (sp) VB75
(ha) T4 ------------------- (ha) V2
(di) VT984 --------------- (di) HB63
(cl) 632 ------------------ (cl) V84
------------- (sp) HT9643
------------- (ha) A87653
------------- (di) -
------------- (cl) 7

bieden: (NZ)
1 (cl) - 1 (ha) [= 8+punten, 4+ harten, mogelijk canapé]
1 (sp) - 1SA [= 4+harten, 4+schoppen]
2 (cl) - 2 (sp) [= tenminste een 5-5]
2SA - 3 (cl) [= kort in ruiten]
3 (di) - 4 (di) [= 6601]
4 (ha) - 4SA [= 1 Aas en 1Heer, of 3 Heren]
5 (cl) - 5 (sp) [belooft (sp) A of (sp) H; belooft (ha) A of (ha) H; ontkent een tweede tophoneur in (sp) ]
5SA - 6 (cl) [ontkent een tweede tophoneur in (ha) ]
6 (ha) - a.p.

Frits troefde (sp) A; Stak over met een ruiten aftroever, en speelde toen (cl) 7 naar (cl) B. Die verloor aan (cl) V. Oost speelde (sp) terug. Frits nam met (sp) H speelde de troeven op 2-2 en had 12 slagen.

Zoals je ziet gaat de cross-ruff methode ook op. Ik zat meer op het spoor van Arnoud: Waarom start West ingodsnaam met (sp) A als hij weet dat (sp) H vóór hem zit? ik had daarom zelf misschien wel (sp) A laten houden, zodat ik (ha) Vxx bij west aan zou kunnen. De eindfiguur van (ha) A87 die altijd 2 slagen oplevert had ik denk ik aan tafel over het hoofd gezien, maar wie weet... In dat geval ga ik ook voor de cross-ruff variant. :lol:
Post Reply