Tales from Trim

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Norbert

Tales from Trim

Post by Norbert »

Afgelopen weekend hebben Kees-Jan en Remco, op mijn uitnodiging, de reis naar The Emerald Isle weer eens gemaakt om de Homer Simpson te spelen. Ze speelden in team 'Dombo' samen met mij en mijn maatje Justin.

De Holmes Wilson is een erg leuk toernooi, 15 rondjes zwitser, 84 teams met voorgestoken spellen. Een handvol erg goede teams, een tiental redelijke teams, en de rest 'kannonenvoer'.

Na een wat stroeve start (17, 19, 21 in de eerste 3 rondjes) en een kletterende overwinning tegen het Ierse senioren team (23) had ik, als captain, een zekere trend ontdekt. Mijn opdracht voor ronde 5 was dan ook deze voort te zetten. Vervolgens moest ik natuurlijk zowel Kees-Jan als Remco 'uit' zetten, aangezien ze allebei al hard aan het nadenken (en blaten) waren wat ze dan wel in ronde 6 moesten presteren.

Maar goed, op weg naar de 25 dachten Justin en ik het goede voorbeeld te geven:

Ik had: (sp)HVx (ha)Hxx (di)x (cl)HVB10xx en Justin (gever): (sp)x (ha)Ax (di)AHBxxxx (cl)Axx

We spelen op zich een eenvoudig systeem, maar Justin had me eerder in de week overgehaald om een aantal principes uit Eddie Kantar's The Good Book te spelen. Een van de gemaakte afspraken was: "als we een lage-kleuren fit bevestigen via 4-laag, dan is het opvolgende bod RKCB". Ik had wel enige bedenkingen, maar we hadden het niet allemaal goed doorgesproken, maar spelen zouden we het.

Het begin is standaard: 1 (di) - 2 (cl); 3 (di) - 3NT; 4 (cl) - ??

Nu zie ik mijn kans schoon. Als mijn maat 4 aaschen heeft, is het zomaar 7! Eddie's wijze lessen op tijd herinnerend, probeer ik nu met 4 (di) de keycards te vragen.

Justin wordt op hetzelfde moment ook enthousiast! Hij denkt namelijk dat ik voorkeur geef aan de ruitenkleur (uiteraard kan ik een brak vrouwtje-vijfde klaver hebben) en denkt met 4 (ha) mijn aaschen op te vragen. A partnership in sync..

Ik kan me na 4 (ha) ("1 of 4") maar net beheersen om niet gelijk 7 (cl) te bieden. Ik wilde in de post-mortem niet voor botte boer uitgemaakt worden, dus bood ik maar fraai 5NT, met als boodschap: maat, alles is binnen, heb je nog iets extra voor 7?

Justin, enigszins verrast door dit onverwachte antwoord op zijn RKCB vraag, denkt dat hij wordt gevraagd om een slem te kiezen, en hij kiest voor, niet geheel onlogisch, voor 6 (di).

Dit was het duwtje dat ik nog nodig had, want met ruiten heer (kan nog net qua HCP) is het dood 7! Ik bood dan ook 7 (cl), vol verwachting dat ik na de start kan claimen.

Onze tegenstanders, vol bewondering, vroegen om uitleg. Na afloop van de uitleg waren ze wat minder onder de indruk. Maar goed, dan moet je uit van (sp)Bxx (ha)VBTx (di)VTxx (cl)xx... en een hartentje lijkt veilig genoeg.

Met de ruitens 4-1 en de troeven 2-2 wist ik dertien slagen bij elkaar te grabbelen. De rechter tegenstandster, die wat triest tegen (sp)A aan zat te kijken, had wel gevoel voor humor want in de eerste ruiten ronde gooide ze (sp)10! Na genoten te hebben van mijn paars aanlopende gezicht (met de ruitens 5-0 maak ik het net niet) bekende ze alsnog, waarop ik alsnog kon claimen.

Deze +2140 ("are you sure", vroeg de Bridgemate nog) hielp op weg naar de coveted 25, waarmee we ons in de top-5 schaarden. Daar hebben we het hele toernooi gebivakeerd, en uiteindelijk werden we 5e.

Al met al een zeer gezellig toernooi, met dank aan de bezoekers uit Nederland, en hopelijk voor herhaling vatbaar volgend jaar!
Post Reply