De arbiter op Mareira

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

De arbiter op Mareira

Post by Erik »

Soms is het best lastig om alle finesses van het biedsysteem van je maat te onthouden.

(sp) AV854
(ha) 5
(di) T84
(cl) AB73

Na een pas open je rustig 1 (sp) en links komt doublet. Maat bied 2 (ha). Rechts vraagt (weer laten we het ethische aspect daarover even buiten beschouwing) en je vertelt dat het 10+ is en een 5kaart. Er wordt gepast en volgens afspraak toon je met 2 (sp) een minimum. Links biedt nu 3 (di), maat past maar moet nu ineens ontzettend nodig naar de wc. Rechts gaat geruime tijd in de denk en legt 4 (di) op tafel. Ik doubleer. Dat belooft kort in ruiten en volgens afspraak geldt xxx ook als kort in ruiten. Links past en we wachten tot maat terug komt. Die verontschuldigt zich, overziet het biedverloop en biedt 4 (sp) na 2 passen gaat links nog eens ruim in de denk en besluit tot pas.

(pas) - 1 (sp) - (dbl) - 2 (ha)
(pas) - 2 (sp) - (3 (sp)) - pas
(4 (di)) - dbl - (pas) - 4 (sp)
a.p.

Nu roert maat zich. "Mijn maat heeft 2 (ha) verkeerd uitgelegd. Na een doublet belooft het een goede verhoging naar 2 (sp)". Oh, ja! Shit! helemaal vergeten. Arbiter! Ik leg uit aan de arbiter dat ik 2 (ha) verkeerd heb uitgelegd. Na volledige uitleg besluit links alsnog te passen.

________ (sp) T62
________ (ha) VB873
________ (di) 932
________ (cl) 86
(sp) H973 ________ (sp) AV854
(ha) T962 ________ (ha) 5
(di) 7 ____________ (di) T84
(cl) HV54 _________ (cl) AB73
________ (sp) B
________ (ha) AH4
________ (di) AHVB65
________ (cl) T92

Zuid begint met zijn 2 rode azen en daarna zijn er simpel 11 slagen. Arbiter! Zuid claimt nu dat als 2 (ha) goed was uitgelegd, dat dan zijn maat 4 (ha) geboden zou hebben i.p.v. 4 (di) en ze dan met 5 (ha) uitgenomen zouden hebben. Uiteraard neemt de arbiter het spel mee ter beoordeling. Het blijft gelukkig erg gezellig aan tafel en na afloop komt de arbiter terug met de mededeling dat 5 (ha) x -3 zou zijn gegaan en dat dit een slechtere score zou opleveren dan het tafelresultaat.

Grappig is, dat ze door de verkeerde uitleg juist op het goede spoor zijn gezet. Omdat zijn maat nu 4 (di) biedt ligt de 5 (di) uitnemer redelijk voor de hand. Ons nevenpaar vindt die ook en we slepen dus 10 IMP binnen op dit spel.

Het zal vast nog wel een keer gebeuren dat ik deze afspraak vergeet, maar niet meer deze week :lol:
Last edited by Erik on 13 Nov 2016, 21:21, edited 2 times in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: De arbiter op Mareira

Post by K-J »

Hmmm, toch wel verrassend om te claimen dat je maat 2 (ha) geboden zou hebben met de juiste uitleg van .... 2 (ha) !
Daarnaast is de claim van de arbiter dat 5 (ha) 3 down gaat toch wel wat sterk. Je moet namelijk wel precies de juiste verdediging vinden om 5 (ha) 3 down te krijgen. Je moet schoppen starten en schoppen doorspelen en daarna komen er nog wat lastige beslissingen. Maar vooral dat schoppen door in slag 2 lijkt me niet opgelegd. Als noord (ha) VB10xx heeft dan heb je met deze defence namelijk 5 (ha) laten maken en dat staat zo stom als je gewoon 3 of 4 zwarte slagen kan oprapen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: De arbiter op Mareira

Post by Erik »

Ik werd door mijn maat op 2 foutjes gewezen in de verslaglegging. Die zijn aangepast 3 (di) was in werkelijkheid 3 (sp) en waar ik zei "2 (ha) geboden zou hebben" moet het zijn 4 (ha). Inmiddels aangepast
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply