To slam or not to slam

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

To slam or not to slam

Post by Erik »

Je bent aan het viertallen. Je staat met rust 30 impen voor en dan het 5e spel van de 2e helft, allen kwetsbaar, raap je dit op:

(sp) AHT87542
(ha) 8
(di) AH2
(cl) 2

En je weet meteen, hier is geen enkel biedsysteem op toegerust. Je bent ook nog eens deler.

Bij lange na niet sterk voor een sterke 2 opening en veel te sterk om in de 1e hand 4 (sp) te knallen. Je hebt immers (90%?) zeker 10 slagen in handen. Dus maar gewoon afgetrapt met 1 (sp). Tot je opluchting biedt links niets en maat biedt nota bene 2 (sp). Hé! Ik zie mogelijkheden! 1 aas en (di) V is voldoende voor 6. AH in een kleur doet het ook en ook korte ruitens bij maat. 2 azen is niet heel waarschijnlijk maar ook niet uitgesloten. Kansen genoeg dus.

Rechts komt nu met 3 (ha) over de brug. Gunstig, dat vergroot (in mijn beleving) de kansen. Kijken of we nog wat kunnen ontdekken. Ik kan 3NT bieden (non-serious), maar ik zit niet te wachten op een (cl)-cue. Dus maar zelf 4 (cl) geboden. Links past en maat 4 (sp) waarna ook rechts past. Geen singleton/renonce ruiten, maar ook geen verspilde dure hartenpunten.

4NT kan er toch nog wel van af vind ik, dus zo gezegd zo gedaan. Daarop laat maat met 5 (cl) weten 1 aas te hebben. Nog steeds een hoop mogelijkheden, maar geen enkele manier om het uit te zoeken. Het moment van de waarheid, verstandig zijn en 5 (sp) bieden of gewoon proberen dat slem? Je snapt, als ik gewoon verstandig was geweest had dit verhaal het forum niet gehaald.

Uiteraard harten uit ( (ha)7) en Hugo legt deze dummy op tafel:
(sp) VB3
(ha) 532
(di) 753
(cl) AB73

Niet bepaald waar je op zat te wachten, deze suffe 4333. Maar goed we zijn nog niet down.
De 1e slag is voor het aas en die speelt harten terug die ik aftroef. Volgens mij is mijn enige kans een soort pseudo-dwang, (hopen op (cl)HVx bij één van de opps lijkt me weinig kansrijk) dus tijd om eens goed te tellen tijdens het afdraaien van al mijn schoppens.

Ze hebben nog 5 hartens, 7 ruitens, en 8 klaveren. De teller die het eerst op 0 staat is die van de hartens. Ik kan dus nu al claimen met (ha)5 in de dummy, maar ik heb het naar mijn zin. Voor het eerst speel ik bewust op een dwang en heb ik de rust en concentratie om alles bij te houden. Als mijn schoppens op zijn hebben ze nog 2 ruitens en 6 klaveren. Ik mag nu kiezen, (di)2 maken of (ha)5. Ik kies maar voor de eerste.

Het hele spel:
________ (sp) VB3
________ (ha) 532
________ (di) 753
________ (cl) AB73
(sp) 9 _____________ (sp) 6
(ha) HB97 _________ (ha) AVT64
(di) T64 ___________ (di) VB98
(cl) T9864 _________ (cl) HV5
________ (sp) AHT87542
________ (ha) 8
________ (di) AH2
________ (cl) 2

Als Oost na (ha)A, (cl)H op tafel legt is de communicatie voor de dwang weg. Echter heb je dan nog steeds een legale (zeer kleine) maakkans omdat je (cl)B vrij kunt troeven. Nu dat niet gebeurt is, is er voor OW nog geen probleem, zolang West maar alle drie zijn ruitens vasthoudt. Deze man heeft echter geen benul van waar mijn 4 (cl) bod op gebaseerd is en uit angst voor Vx bij zijn maat besluit hij T-vierde vast te houden.

Aan de andere tafel werden ook 12 slagen gemaakt. Maar daar haalde niemand het in zijn zotte kop om een slempoging te doen...
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply