Zinloos en verschikkelijk

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Hugo
Posts: 179
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Zinloos en verschikkelijk

Post by Hugo »

Viertallen allen kwetsbaar

Je pakt de volgende niet onaardige kaart op:

(sp) -
(ha) Ax
(di) AHBxxx
(cl) HVxxx

Het bieden gaat: linkertegenstander opent 2 (di) multi, maat doubleert, rechts 2 (ha)
Na lang denken heb ik 6 (di) op tafel gelegd.
Na (ha) V start komt de volgende dummy op tafel:

(sp) AVxxx
(ha) Hxxx
(di) xx
(cl) AT

Niet de hand waarop ik gehoopt had maar goed we zijn nog niet down...
Ik neem de start met (ha) A en speel kleine (cl) naar het A en de T terug voor de H.
(cl) getroeft en overgetroeft door links :? Die speelt harten getroeft door rechts en weer een klaver getroeft door links: 6 (di) -2
Wat ongelukkig allemaal. Had ik anders moeten bieden cq spelen??
Gelukkig ging 6 (di) op de andere tafel -3 ;)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by een domme aap »

Ha Hugo,

het lijkt me dat je geen klaver moet vertroeven - als dat lukt zitten ze nl. 3-3 en hoef je er geen te vertroeven.

Het lijkt erop dat je moet kiezen of je in ruiten gaat snijden of niet. Als je nl. geen ruitenverliezer hebt (na bv. een gelukte snit), dan mag je best een klaver afgeven. Maar, het gevaar is natuurlijk wel dat je direct een hartenintroever om de oren krijgt.
Dus, misschien moet je wel gewoon de ruitens van boven meppen - da's weer niet goed als ze 4-1 zitten... Maar, als die vrouw nu gevallen is, ben je al binnen (je kan nl. 1 klaver kwijt op de SC A en verliest er dan nog 1 als ze 4-2 zitten). En als de vrouw nog niet gevallen is? Dan kan je op de klavers 3-3 spelen, of misschien nog wel slimmer een ruiten afgeven en daarna alle troeven gaan spelen.

voor de laatste troef gespeeld is hou je dan dit over:
AVx
x
-
AT

-
-
x
HVxxx

Als nu iemand een vierkaart klaveren heeft en SC Hx, dan kan ie dat niet allemaal vasthouden! Je kan dan nog oversteken in klaveren, SC A proberen en als de heer niet valt, dan moeten de klavers maar rond hebben gezeten.

Ja, ik denk dat ik het zo speel. Harten in de hand nemen, ruitens meppen en troev V afgeven en daarna op dwang of klavers 3-3 het contract halen.
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by nijn11 »

Zeg Dennis, wrijf het er nog ff lekker in zeg... Zit het arme jong zijn frustratie therapeutisch te verwerken, komt die domme aap er nog eens overheen dat het zijn eigen fout is... ;)
...maar je hebt wel gelijk, grmbl...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Hugo
Posts: 179
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by Hugo »

Bedankt voor jullie inbreng! Die speelwijze heb ik niet overwogen, al was het wel lastig geworden met de klavers 1-4 en drie keer (di) V achter AH... en op dwang spelen is voor grote meneren...
Kees

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by Kees »

voordat grote meneren grote meneren werden waren het kleine ventjes en daarna uit de kluiten gewassen boerenjongens. Dwangen zijn misschien niet de eenvoudigste speelfiguren, maar de eenvoudige vormen zijn een stuk simpeler dan partiële eliminaties of loser-on-loser figuren. Zeker de moeite waard om te leren en er is literatuur in overvloed. Ik raad zelf de boekjes van Kelsey aan, dat zijn er vier, die sinds kort in één uitgave zijn gebundeld.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by nijn11 »

Kees wrote:voordat grote meneren grote meneren werden waren het kleine ventjes en daarna uit de kluiten gewassen boerenjongens. Dwangen zijn misschien niet de eenvoudigste speelfiguren, maar de eenvoudige vormen zijn een stuk simpeler dan partiële eliminaties of loser-on-loser figuren. Zeker de moeite waard om te leren en er is literatuur in overvloed. Ik raad zelf de boekjes van Kelsey aan, dat zijn er vier, die sinds kort in één uitgave zijn gebundeld.
Hét standaardwerk is natuurlijk van Clyde E. Love - "Bridge squeezes complete". Wel iets bij drinken, want het is gortdroog.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by Roelf »

overigens is Hugo's speelwijze wel winnend als er een 3k (di) achter je zit met daarbij een doubleton (cl) .
En natuurlijk bij de (cl) 3-3.
De totale kans van dit plan is niet zo veel lager dan die van de beschreven alternatieven.:o
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by een domme aap »

Roelf wrote:overigens is Hugo's speelwijze wel winnend als er een 3k (di) achter je zit met daarbij een doubleton (cl) .
En natuurlijk bij de (cl) 3-3.
De totale kans van dit plan is niet zo veel lager dan die van de beschreven alternatieven.:o
Volgens mij klopt dat niet, want na die overtroever krijg je direct een hartenaftroever om je oren...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Zinloos en verschikkelijk

Post by Roelf »

je bedoelt voortroeven, idd.
Post Reply