Juan-Les-Pins 2

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 2

Post by Erik »

Ik kan mij niet heugen dat ik zo'n slecht resultaat heb behaald in een butlerwedstrijd. -93 en daarmee konden we nog net 4 paren onder ons houden. De avond ging gisteren dus volledig op aan het analyseren van onze fouten. Ik heb er 4 van mijzelf kunnen vinden en verder niets. Alle tegenstanders speelden nagenoeg foutloos en verder was het botte pech. Van de 6 troefcontracten die ik gespeeld heb zaten de troeven ook 6 keer 4-1, om maar een beetje een beeld van de dag te geven. Daar heeft iedereen toch last van denk je dan, maar nee hoor. In totaal hadden we op 6 spellen een plus, 2 keer een 0 en de overige 18 keer hard in de de min.
Het is ook niet dat de misère geleidelijk op ons af kwam, nee gelijk op spel 1 ging het mis. Door een biedfout van mij missen we een potdicht slem:

(sp) A865
(ha) AHB7
(di) A4
(cl) H64

(sp) 3
(ha) VT654
(di) V53
(cl) AVB3

Ikke - André
1 (cl) – 1 (ha)
2NT – 3 (cl)
3 (ha) – 3 (sp)
4 (ha) – Pas

Met mijn 4 (ha) bod zit ik op alle fronten fout. In eerste instantie bedacht ik mij dat André met CBS ook nog op zoek kon zijn naar een vierkaart schoppen, dus zag ik het niet als een cue en omdat ik slechts 3 hartens beloofd had wilde ik hem toch laten weten dat het er wel degelijk 4 waren. Bovendien wilde ik veiliger in de 9 kaart fit zitten dan in die van 8. Allemaal dom natuurlijk. Ik had gewoon met 4 (cl) een cue moeten geven. Dan zit André weliswaar ook met een probleem en wordt het bieden van het slem er niet makkelijker op. Want als ik nu al in het duister tast over 3 (sp) wat moet ik dan na 4 (ha) bij André? Ja als je weet dat 3 (sp) een cue is, dan kan ik 4 (sp) bieden om de ruiten en schoppen controles aan te geven. Azen vragen lijkt mij wat prematuur aangezien ik weinig van zijn hand weet. Maar wanneer 3 (sp) nog steeds een vierkaart kan zijn wat is dan 4 (ha) van André? Hij heeft geen controle, want dat kan ik zien en daaruit valt dus op te maken dat 3 (sp) een cue moet zijn geweest. Nu ik dit zo zit te schrijven schiet mij nog een redenatie te binnen. Wanneer André met CBS op zoek was naar een vierkaart (sp) dan had hij over mijn 3 (ha) gewoon 3NT kunnen bieden. Kortom nog een reden waarom ik aan tafel had moeten bedenken dat 3 (sp) een cue was. Tenslotte zijn er nóg 2 punten aan te merken op het bieden. Over 3 (sp) had ik meteen een advanced cue moeten geven met 4 (cl) om mijn vierkaart en maximum te tonen. Aan de andere kant had André over 3 (ha) misschien beter 4 (cl) kunnen bieden aangezien hij niet geïnteresseerd is in een klaveren cue bij mij. Kortom biedtechnisch een leerzaam spelletje.

Enfin, dat was dus nog maar het begin. Vervolgens:

(sp) AV763
(ha) A2
(di) VT4
(cl) B42

(sp) HB5
(ha) HV94
(di) 53
(cl) HT73

1NT – 2 (cl)
3 (sp) – 4 (sp)

Start is (cl)6 , via de 3 en de 5 voor mijn boer. Na (sp)HB blijkt oost T982 in vieren te hebben. Hoe nu verder? Hier zit ik ook te suffen. Na het tellen van mijn verliezers bedenk ik mij dat er mogelijk 3 ruitenverliezers zijn naast de vaste klaververliezer. En zou ik proberen mijn klaveren te ontwikkelen, dan zou west aan slag met het Aas vast wel ruiten door mijn rouw heen gaan spelen. Dus leek het plan simpel: op (ha)V gooi ik een ruitje weg, dan zijn er altijd maar 2 ruiten verliezers. Er is geen reden om te wachten met troeftrekken dus ik haal alle troeven eruit en voer beschreven plan uit… Inderdaad nog maar twee ruitenverliezers… maar nu zit ik in de dummy geplakt en heb ineens er een extra klaververliezer voor teruggekregen. Met open kaarten kon ik het nog maken door nu de Heer te spelen om de vrouw te crushen, maar ik dacht gezien de start dat Aas dubbel wel eens mogelijk kon zijn. Eén down dus en 11 impen weg. Naderhand kon ik wel bedenken dat ik er gewoon op had moeten gokken dat de (cl)B goed moest zitten en na het troeftrekken meteen op de klaveren af had moeten gaan. Blijkbaar is dat kinderspel of ik ben de enige die (cl)6 als start heeft gehad, want vrijwel het hele veld maakt 4 (sp). Zo lag het hele spel:

________ (sp) AV763
________ (ha) A2
________ (di) VT4
________ (cl) B42
(sp) 4 ___________ (sp) T982
(ha) T853 ________ (ha) V76
(di) AB72 ________ (di) H986
(cl) A985 ________ (cl) V6
________ (sp) HB5
________ (ha) HV94
________ (di) 53
________ (cl) HT73

Een biedvraagje. Wat doe je, kwetsbaar tegen niet, met
(sp) H2
(ha) AB86
(di) A94
(cl) HT87

als het gaat:
opp1 – André – opp2 – Ikke
Pas – 1NT* – 2 (sp) – ??

* 12-14

Ik opteerde voor Stayman met een stop in schoppen via de 2NT van Lebensohl. Dus ging het verder:
opp1 – André – opp2 – Ikke
Pas – 1NT – 2 (sp) – 2NT*
Pas – 3 (cl)* – 3 (sp) – ??

Shoot, daar gaat mijn kans om Stayman te bieden. Had ik dan toch maar meteen zelf 3 (sp) geboden. Wat nu? We hebben 27-29 punten samen. Wie 4 (ha) biedt gaat 1 of 2 down. Wie 3NT biedt gaat tegen deze tegenstanders 2 down. Wie besluit te doubleren kan met goed tegenspel de leider op 6 slagen houden voor +500 en daarmee het optimale resultaat halen. Aan tafel vond ik doubleren in de hoop op 4 down te riskant. 4 (ha) bieden vond ik een grotere gok dan 3NT bieden en dus deed ik dat laatste. Twee down en NEGEN impen de deur uit. Het is helemaal niets voor niemand, ja 2 (ha) of 4 (di), maar geen enkele manche. Zie hier het gruwel zitsel.

________ (sp) H4
________ (ha) AB86
________ (di) A94
________ (cl) HT87
(sp) ABT8653 _____ (sp) 72
(ha) T543 ________ (ha) 92
(di) 72 __________ (di) VB6
(cl) - ____________ (cl) AB5432
________ (sp) V9
________ (ha) HV9
________ (di) HT853
________ (cl) V96

Waarom kost dit ons 9 impen? Omdat 3NT vaak wordt gemaakt na een (sp)A start. Zijn wij nu zo slecht?

Nog één afspeelfout van mij en dan houd ik ermee op.

(sp) AHB72
(ha) 54
(di) RV75
(cl) 96

(sp) 86
(ha) HBT86
(di) AB92
(cl) 87

Ik ben als Noord leider in 3 (di) na het volgende biedverloop
1 (sp) – 1NT
2 (di) – 3 (di)
Pas

Op 1NT had ik kunnen passen, maar een troefcontract leek mij met de punten in mijn lange kleuren toch veiliger. Ik hoor graag argumenten tegen deze redenatie. De start van Oost is (di)3 en mijn tip is: de eerste slag is cruciaal

Over de eerste slag had ik zowaar ook even nagedacht. Namelijk dat ik een hoge troef in de dummy moest bewaren om de hartens te kunnen bereiken als ik die hoog gespeeld had. Dus ik leg klein en ben down. Ik speel vervolgens een kleine troef uit de hand en jawel de troeven zitten 4-1. Een goed lezer zag dat al aankomen, want ik ben er dit epistel mee begonnen. Ik zag het dus niet aankomen want er zal toch minstens één spel zijn waar de troeven zich gedragen? Niet dus. Door deze tegenslag (en alle vorige spellen) iets aangeslagen denk ik niet goed na en speel (sp)A, (sp)H en (sp) getroefd, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ik geen entrees meer heb om de laatste troef te trekken en mijn vrije schoppens (ja ze vielen 3-3) te benutten. Had ik slag één genomen in de dummy, dan was het contract gemaakt. Nu maak ik blunder nummer drie op dit spel en incasseer (di)B waarna ik maar vanuit de dummy harten opspeel. Natuurlijk weten de opps allang dat ze ondertussen lekker klaveren moeten blijven inpompen, (had ik (di) B niet gespeeld dan had oost, aan slag met (cl)H, dat wel gedaan), en ga ik dus roemloos 2 down. Het hele spel:

________ (sp) AHB72
________ (ha) 54
________ (di) HV75
________ (cl) 96
(sp) T43 _________ (sp) V95
(ha) AV73 _______ (ha) 92
(di) T ___________ (di) 8643
(cl) AVBT4 _______ (cl) H532
________ (sp) 86
________ (ha) HBT86
________ (di) AB92
________ (cl) 87

Toegegeven, met zulke fouten hoor je niet hoog te eindigen, maar dit was toch wel te extreem. Ik denk dat ik vandaag Frits maar laat spelen. Dan kan hij een beetje ingespeeld raken met André voor de open paren. Hugo komt vanavond en dan begint morgen het hoofdtoernooi.

Ik hou jullie op de hoogte. Indien liever niet dan slechts een mailtje naar de beheerder om mijn account te laten blokkeren ;-)
Last edited by Erik on 02 Jun 2011, 13:20, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Juan-Les-Pins 2

Post by Martin »

Leuk stukje Erik. Voordeel van zo'n zitting is dat de rest van het toernooi alleen maar beter kan gaan.
Het spel met
(sp) H2
(ha) AB86
(di) A94
(cl) HT87
is trouwens een mooie advertentie voor het spelen van negatieve dubbels na een volgbod over 1SA. Dan heb je je 4-kaart (ha) al direct aangegeven en zijn je volgende beslissingen wat makkelijker.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Juan-Les-Pins 2

Post by Gary McAlley »

leuk feuilleton is dit inderdaad! hoop dat de internetverbinding intact gaat blijven. Wat ik me nog afvroeg bij het tweede spelletje: had monsieur/madame Duroc nog een verhaal bij die (cl) 6 als start? Ik denk dat er niet al te veel leiders die start hebben gekregen...
Post Reply