Juan-Les-Pins 6 en 7

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by Erik »

Zaterdag was geen bijzonder fraaie dag. Wel qua weer maar niet qua resultaten. Heel veel bijzondere spellen zijn er ook niet te melden, wel veel blunders van onze kant. Met 5 nagenoeg 0% scores ga je geen potten breken. En ze waren echt allemaal onze eigen schuld.

Z/Allen
________ (sp) 52
________ (ha) AV52
________ (di) 84
________ (cl) AHV75
(sp) RVB63 ______ (sp) 87
(ha) H984 _______ (ha) 76
(di) 97 __________ (di) VB32
(cl) 93 __________ (cl) BT862
________ (sp) AT94
________ (ha) BT3
________ (di) AHT65
________ (cl) 4

Erik – opp1 – Hugo – opp2
1 (di) – 1 (sp) – dbl – Pas
??

Martijn plaatste later die dag een soortgelijk probleem op het forum. Ik heb geen reden om aan te nemen dat we genoeg hebben voor 3NT en we hebben geen fit. Pas leek mij dus de meest lucratieve actie. Wanneer je hiermee niet kan passen, wat is dan het nut van het redoublet? We beginnen goed. Hugo start (cl)A gevolgd door (cl)H waardoor ik de ruitens kan aangeven die Hugo dan ook braaf nakomt. Ik neem met de heer en switch (ha)B, gedoken door de leider en (ha)3 na voor de vrouw van Hugo. We hebben nu al 5 slagen en dit is er over:
________ (sp) 52
________ (ha) A5
________ (di) 4
________ (cl) V75
(sp) RVB63 ______ (sp) 87
(ha) H9 _________ (ha) -
(di) 9 ___________ (di) VB3
(cl) - ___________ (cl) BT8
________ (sp) AT94
________ (ha) T
________ (di) AT65
________ (cl) -


Hugo legt nu briljant (cl)V op tafel en ik, sukkel die ik ben zit even te suffen en troef voor met de 9. Hoe stom kun je zijn. Ik moet natuurlijk (ha)T wegkieperen. Dan komt de leider nooit meer in de dummy, maar nu lukt hem dat eenvoudig met een harten aftroever. Daardoor is het -2 voor 5% terwijl -3 92% had opgeleverd.

En zo volgden nog een paar spellen. Hugo start in 6Nt niet met (sp)A en als de leider vervolgens (di)V bij hem vind ziet hij die nooit meer terug: 3%. Ik verknoei op kinderlijke wijze, als een regelrechte beginner een dichte 4 (sp) voor 2%. Ik ben niet vaak boos op mijzelf, maar om hiermee de dag af te sluiten is wel zuur. We hadden ook wel wat succesjes en cadeautjes, maar dat weegt niet op tegen de nullen.
Je mag starten van:
(sp) B873
(ha) 9
(di) B543
(cl) ABT5

Na het volgende biedverloop:
2 (di) – 2 (ha)
2NT – 3 (di)*
3 (ha)* – 4 (ha)

Ik weet 22-23 punten achter mij en geen slempoging voor mij. (cl)A kan dus in mijn optiek niets kosten want de heer zit toch achter mij. In de dummy verschijnt V84 en Hugo signaleert aan. Ik vervolg dus met de boer, die houdt, en daarna de 5. Ondertussen zit de leider mij aan te kijken met een blik die zou kunnen doden. Tot mijn verbazing levert dit slechts 69% op. André opent op dit spel 2NT en wordt leider in 4 (ha) en krijgt zelfs een 2e overslag cadeau voor 90%

Dit was onze scoreverhouding op deze dag:
0%-20% 5x
20%-30% 3x
30%-50% 7x
50%-70% 9x
70%-80% 2x
80%-100% 3x
Eén ding was zeker: "morgen minder nullen", zeiden we tegen elkaar. "We staan nu op 51% dat kan beter"

Dit was echter ons scorestaatje van de laatste dag:
0%-20% 11x
20%-30% 5x
30%-50% 0x
50%-70% 6x
70%-80% 2x
80%-100% 6x
Iets zegt me dat onze peptalk weinig heeft geholpen. :P

Na 7 spellen hadden we wel 24%, maar we wisten ons te herpakken over de spellen 8 – 17 graaiden we 72% bij elkaar en waren we dus opgeklommen naar 52%. We stonden in de prijzenpot op € 200,- en hadden er weer alle vertrouwen in. De volgende 7 spellen echter was nog dramatischer dan daarvoor en haalden we 17% waardoor we ineens weer op 43% stonden om de dag uiteindelijk met een smadelijke 42% af te sluiten. Vooral Hugo was er ziek van want die was, zeker in het begin op een paar spellen helemaal de weg kwijt. Het zal wel duidelijk zijn dat er deze laatste dag beduidend meer leven in de brouwerij zat.

(sp) BT97
(ha) 87642
(di) -
(cl) HT54

Na een 2 (ha), majors, opening bij Hugo met deze hand op het allereerste spel van de dag (niet-tegen-wel) mag ik tegen 3NT starten. Ik leg (ha)a op tafel. Hugo wil nu afsignaleren (hoog-laag) maar tevens een Lavintal achtig signaal afgeven voor de klaveren en besluit dus om (ha)4 bij te spelen. Voor een lompe boer zoals ik is dat toch echt veel te subtiel en onleesbaar en speel dus vrolijk (ha)B door. Nu komt de 2 en snap ik dat hij toch afsignaleerde. Het is echter al te laat, Ik kom nog wel een keer aan slag, maar de leider heeft dan al zijn 11 slagen. 14%

Wat doe je met deze hand:
(sp) -
(ha) AV76543
(di) -
(cl) HB8754
En het bieden begint met 1 (sp) – Pas – 2 (sp) – ??

Was Hugo vroeger nog bang om dit soort handen met slechts 10 punten fors te bieden nu niet hoor. Hij legt meteen 4 (ha) op tafel met de intentie om over 4 (sp) nog eens 5 (cl) te bieden. Zover komt het echter niet want de tegenstanders besluiten te doubleren. Met

(sp) AH94
(ha) T
(di) BT643
(cl) A92

had Hugo geen enkel probleem om er een overslag uit te slepen voor 84%. Verder lukte het toch weer een aantal keer de tegenstanders te grijpen na wat minder verantwoord tussenbieden. Dan een spel waarvan ik na afloop een nieuwe speelfiguur geleerd heb.

(sp) AH93
(ha) 864
(di) V843
(cl) AH

(sp) B876
(ha) AV932
(di) AHT
(cl) B

Hugo - Erik
1 (di) – 1 (ha)
1NT* – 2 (di)**
2 (ha)*** – 2 (sp)****
3 (sp)***** – 4NT ******
5 (di)******* – 6 (sp)

* 15-17
** transfer naar harten, zwak of MF
*** het moet
**** echt en MF dus
***** sterker dan 4 (sp)
****** hebbie ook keycards
******* meer dan jij

Na een kleine klaverenstart gaat de dummy open en ik constateer een paar probleempjes. Ik zie maar één kans om het te maken. (sp)V moet in tweeën naar beneden komen en (ha)H moet goed zitten. Ik timmer dus (sp)AH en jawel, daar valt de vrouw. Nu nog even de laatste troef weghalen en dan via (di)AH naar de vrouw in de dummy om de klaverensnit te nemen. Die zit fout, -1. Wat viel hier nu te leren? De betere bridger zal het al gezien hebben, voor mij was het nieuw.

(ha) 864

(ha) AV932

Deze figuur mag maar 1 verliezer opleveren, de 4e en 5e harten kunnen getroefd worden, dan wel weg op een hoge kaart in de dummy, maar zal ook altijd minimaal één verliezer opleveren. Je bent afhankelijk van het vangen van (ha)H. Het kost dus niets om eerst het aas te slaan, over te steken naar de dummy en vervolgens een harten naar de vrouw te spelen. Zit de heer goed, ben je binnen, zit de heer fout, maar wel sec ben je ook binnen. Een gratis extra kans en op dit spel de hoofdprijs. Het verschil tussen 22% en 100%. Had je het niet gezien, wees niet getreurd. We hebben het hele toernooi naast Bakkeren – Bakkeren gezeten… en die gingen ook down in 6 (sp). Het hele spel:

________ (sp) AH93
________ (ha) 864
________ (di) V843
________ (cl) AH
(sp) V5 __________ (sp) T42
(ha) H ___________ (ha) BT75
(di) B752 _________ (di) 96
(cl) V87642 _______ (cl) T953
________ (sp) B876
________ (ha) AV932
________ (di) AHT
________ (cl) B

Ik heb best een lelijke kop, maar verlopen is die duidelijk nog niet. Vlak na dit spel komt de Nederlandse arbiter Bosman, voor de 25 keer daar aanwezig, naar mij toe en stelt de volgende hilarische vraag: "Jij bent toch geen junior meer?" Ik antwoord hem dat ik helaas al 41 jaar oud ben, (wat de tegenstanders dan weer niet willen geloven) "Maar als die vraag komt van een jonge vrouwelijke schone, wil ik best nog wel een keer voor 25 doorgaan." Dat bleek niet de grond van deze vraag te zijn. Ze dachten bij de organisatie even dat ik de juniorenprijs gewonnen zou hebben. We eindigen uiteindelijk op 48%. Toch nog goed voor een bedrag van € 100,- in het handicapklassement en voor € 80,- aan tegoedbonnen bij twee kledingzaken. Alleen jammer dat Wim van de Fliert ons op de laatste speeldag nog heeft weten in te halen.

Bij de prijsuitreiking staan we gezellig na te praten met een rasechte Amsterdammer van Bridgclub HOK. Die beschrijft hoe hij terug naar huis reist en dan zijn tienerzoon belt als hij in de buurt van Utrecht is. Hugo, Frits en ik komen niet meer bij als hij uitlegt waarom: "Dan kunnen de vriendinnen weer rechtop en het huis nog even gauw aan kant." Heerlijk toch. Zo sluiten we een leuke serie paren af. Hugo moet morgenochtend om 5 uur op het vliegveld zijn zodat hij om 11:00 weer les kan geven en Frits, Andre en ik maken ons klaar om de Patton te gaan spelen. Voor Frits hebben we een naar België geëmigreerde Hollander als partner kunnen vinden. We hebben er in elk geval alweer zin in.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by Martin »

Als ik
(ha) 864

(ha) AV932

voor 1 verliezer moet spelen en ik heb voldoende entrees dan speel ik eerst de 8 voor die ik door laat lopen als hij niet gedekt wordt.
Dit neemt de kans mee op BTx goed.

In een SA-contract heeft het als extra voordeel dat je ook alle 4-1 zitsels aan met de 4-kaart voor de AV aankan, in jouw voorbeeld is het aas slaan even kansrijk als de 8 door laten rennen.
Ik heb het nog even nagerekend met http://www.rpbridge.net/xsb2.htm

In SA heeft de 8 laten rennen ruim 5 procent meer kans dan eerst het aas slaan :-) (Als ik geen rekenfout gemaakt heb tenminste).

Een kleintje naar de vrouw wint (als je snijdt als de B of T valt onder de vrouw) bij
xx Hxx (behalve BT Hxx)=33.91%*3/5-3.39%=17.96%
xxx Hx =33.91%*2/5=13.56%
B HTxx=2.83%
T HBxx=2.83%
Hxx BT=3.39%
Totaal:40.57%

Een kleintje naar het aas wint (als je snijdt als de B of T valt onder het aas) bij:
xx Hxx (behalve BT Hxx)=17.96%
xxx Hx=13.56%
HT Bxx=3.39%
HB Txx=3.39%
B HTxx=2.83%
T HBxx=2.83%
H BTxx=2.83%
Hxx BT=3.39%
Totaal: 50.18%

De 8 laten rennen wint (als die verliest aan de H, B of T speel ik een kleintje naar de 9) bij:
xx Hxx (behalve BT Hxx)=17.96%
xxx Hx=13.56%
Hx BTx=6.78%
Hxx BT=3.39%
7 HBT5=2.83%
H BT75=2.83%
B HT75=2.83%
T HB75=2.83%
5 HBT7=2.83%
Totaal: 55.84%

In het onderhavige geval dat je in de eerste 3 (ha)-slagen je maximaal 1 (ha) wilt verliezen en het daarna niet uitmaakt omdat je de (ha)'s kunt troeven als ze 4-1 0f 5-0 zitten, liggen de kansen iets anders.

Een kleintje naar het aas wint (als je snijdt als de B of T valt onder het aas) bij:
- HBT75=1.96%
x xxxx=14.13% (elk 4-1 zitsels met de 4-kaart voor de AV)
xx Hxx (behalve BT Hxx)=17.96%
HT Bxx=3.39%
HB Txx=3.39%
xxx Hx=13.56%
Hxx BT=3.39%
BT75 H=2.83%
Totaal: 60.61%

De 8 laten rennen wint (als die verliest aan de H, B of T speel ik een kleintje naar de 9) bij:
- HBT75=1.96%
x xxxx=14.13% (elk 4-1 zitsels met de 4-kaart voor de AV)
xx Hxx (behalve BT Hxx)=17.96%
Hx BTx=6.78%
xxx Hx=13.56%
Hxx BT=3.39%
BT75 H=2.83%
Totaal: 60.61%

De kansen zijn dus even groot in jouw geval voor beide speelwijzes.
Het aas slaan wint (waar de 8 door laten lopen faalt) bij HB en HT achter het Aas.
De 8 door laten lopen wint (waar het aas slaan faalt) bij H7 en H5 achter het aas.

P.S. Het aas slaan de dan een kleintje naar de vrouw (ook als de B of T achter je gevallen is) is minder kansrijk vanwege de restricted choice. Van HT zul je altijd de T gooien, van HB altijd de B, van BT soms de B en soms de T.
Last edited by Martin on 09 Jun 2011, 08:56, edited 2 times in total.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by Erik »

Martin bedankt. Ik kan dit alemaal niet verzinnen.

Ten aanzien van de 1 (sp)XX - 2. Dit was natuurlijk wel een top. Ik bedacht met dat vanochtend bij het wakker worden ineens. Het helpt alleen niet als je slechts 1 (sp)X -2 invult en de tegenpartij drukt het vrolijk door. Nu een beetje te laat, had wel 0,8% oftewel 3 plaatsen gescheeld in het klassement. Dat zowel Hugo als ik dat niet eerder door hadden is ook wel behoorlijk dom.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by K-J »

Je vergeet dat redoublet blijkbaar vaker, Erik, want ook in je verhaal hierboven eindigt het bieden in 1 (sp) gedoubleerd :mrgreen: .
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by nijn11 »

@Martin: Ik zou de kansen combineren door de 8 voor te spelen en over te nemen met het aas. Dan heb je 106.02% maakkans. Toch?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Juan-Les-Pins 6 en 7

Post by Martin »

Er zat een rekenfout in mijn berekening. In jouw geval is het aas slaan even kansrijk als de 8 door laten lopen. Ik heb de berekening boven aangepast.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply