Juan-Les-Pins 11 deel 2

Plek voor leuke en minder leuke bridge verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Juan-Les-Pins 11 deel 2

Post by Erik »

Wat een welkom in Nederland zeg. Waren we eerder geland dan gepland, moeten we 45 minuten in het vliegtuig wachten omdat er onweer boven Eindhoven hangt en dan mag er niets gedaan worden aan vliegtuigen, dus ook niet in of uit stappen. Op zich logisch, maar niet leuk. Ik heb in de trein en tram toch wel wat rare blikken gekregen in mijn korte broek en met een zonnebril aan mijn T-shirt door het hondeweer. Maar goed, het huis staat er nog, dikke stapel post en verder is weer alles als vanouds.

En dan nu de ontknoping. Ronde 4: kunnen wij ons herpakken na het pak slaag van de vorige keer? Een tweetal interessante spellen deze ronde.

Laten we maar weer eens tegen de klippen opbieden
O/OW
________ (sp) 5
________ (ha) AV964
________ (di) 9
________ (cl) AHVB82
(sp) T8642 _______ (sp) AVB93
(ha) B2 __________ (ha) H853
(di) AV54 ________ (di) B832
(cl) 97 __________ (cl) -
________ (sp) H7
________ (ha) T7
________ (di) HT76
________ (cl) T6532

André gooit er maar eens de welbekende 2 (ha) tegenaan, gevolgd door een pas en ik vond dat 4 (sp) toch wel moest kunnen. Lijkt mij zelfs kwetsbaar lastig op te knopen. Dat gebeurt ook niet en de opps vinden 5 (cl) door André onmiddellijk overtroffen met een 5 (sp) waarna Noord besluit er 6 (cl) van te maken wat door André wordt voorzien van een lintje. Twee azen en een harten heer later noteren wij 300. Frits en Joop houden het wat bescheidener en komen ongedoubleerd in 5 (cl) terecht. 250 voor de goeies. Meteen daarna:

Z/Allen
________ (sp) B9
________ (ha) A8654
________ (di) T72
________ (cl) T94
(sp) T53 ________ (sp) H86
(ha) 92 _________ (ha) VT3
(di) AV986 ______ (di) B4
(cl) 752 ________ (cl) HVB86
________ (sp) AV742
________ (ha) HB7
________ (di) H53
________ (cl) A3

Via 1 (sp) – 2 (ha) eindigt het bieden in 3 (ha). André start met (cl)H, genomen in de dummy en nu volgt (ha)7 voor het aas. Dan speelt de leider (sp)B voor en gelukkig zie ik André netjes dekken. (sp)V en schoppen na voor mijn tien en getroefd. Nu klaveren voor André zijn vrouw die eenvoudig (di)B op tafel legt. De leider doet het nu enorm slecht door niet te dekken. Ruiten na voor mijn vrouw en dan het aas. Dit is er nu nog over:

________ (sp) -
________ (ha) 865
________ (di) -
________ (cl) 9
(sp) - _________ (sp) -
(ha) 9 _________ (ha) VT
(di) 98 ________ (di) -
(cl) 5 _________ (cl) B8
________ (sp) 74
________ (ha) HB
________ (di) -
________ (cl) -

Zoals vermeld ben ik slecht in uittellen en ik doe het nu verkeerd door ruiten in de triple-renonce te spelen. Noord troeft en doet het nog fouter door nu nog een klaveren te vertroeven waardoor André nog een troefslag krijgt. -1. Frits pakt het allemaal wat beter aan en sleept gewoon 10 slagen binnen. Een 11-5 overwinning. We staan stevig op de tweede plaats en zetten de achtervolging weer in op team Burns die een 8 scoren.

Dan ronde 5. Details heb ik eigenlijk niet maar we laten een paar slagen liggen in het afspel en in de verdediging waardoor we slechts een 5 scoren. Plaats 1 lijkt nu redelijk buiten bereik, maar nummer drie zit ons nog gevaarlijk dicht op de hielen. Bovendien krijgen zij een grotere compensatie omdat zij een veel lagere ranking dan wij hebben, dus het is nog niet gestreden. Joop had al gewaarschuwd dat dit team, Lazzarino, elk jaar met de handicapprijs naar huis toe gaat. Dat zij nu buiten de prijzen lijken te gaan vallen is voor hen ongekend.

De allesbeslissende ronde 6 is dan aangebroken. Spel 5 is een onmaakbare 3NT die uitslaat. Frits, doorgaans erg goed in het afspelen, raakt voor de tweede keer vandaag van de kook omdat hij een variant weet te vinden om down te gaan in 3NT op spel 6 waar onze tegenstanders gewoon 11 slagen oprapen. Tot Frits zijn stomme verbazing slaat spel 7 uit.

Axxx
x
Axxxx
xxx

Joop opent 1 (sp) en Frits bied nu volgens het systeem van Joop 2NT. Dit belooft 12 punten en een driekaart schoppen. Een dapper bod van Frits, die zich door de zogeheten ZAR-points laat inspireren. Joop, die scherpe manches belangrijker vindt dan wat dan ook, heeft weinig moeite om de manche te bieden. Echter aan de andere tafel gaat het 1 (sp) – 3 (sp) waarbij het laatste bod 11-12 punten belooft in een ongebalanceerde hand met 4 schoppens. Ook daar is 4 (sp) eenvoudig gevonden. De 21 punten die OW hebben doen er helemaal niet toe. 11 slagen zijn koud.
En dan spel 8. We hebben nog wat goed te maken

W/niemand
________ (sp) A8542
________ (ha) BT32
________ (di) 963
________ (cl) 2
(sp) HB3 ________ (sp) 9
(ha) 96 __________ (ha) 5
(di) ABT _________ (di) V87542
(cl) H9763 _______ (cl) AVB84
________ (sp) VT76
________ (ha) AHV874
________ (di) H
________ (cl) T5

Erik – opp1 – André – opp2
1NT* – Pas – 2NT* – 3 (ha)
Pas – 4 (ha) – 5 (cl) – 5 (ha)
6 (cl) – 6 (ha) – dbl – a.p.

* 12-14
** Transfer naar ruiten

André zit na mijn 1NT opening een beetje met de handen in het haar. Hij besluit maar om de hand als mancheforcing te verkopen. Ik leg desgevraagd zijn 5 (cl) bod maar uit als natuurlijk en gooi er noodgedwongen maar een zesde tegenaan. Ik had graag op 5 gepast, maar zuid gunde me dat plezier niet. Het spelen is niet ingewikkeld en de leider hobbelt rustig 2 down. Aan de andere tafel weten onze teamgenoten de 6 (ha) uitnemer niet te vinden en daar maken OW 5 (cl) precies contract. Resultaat 3-13. Gauw naar het scorebord. Team Burns stelt de eerste plaats degelijk veilig met een 11-5 overwinning dus is het wachten op team Lazzarino. Hun score is nog leeg… Na enkele minuten komt de uitslag, ze hebben een 2 gehaald en daarmee weten wij ons zeker van de 2e plaats. Ons inschrijfgeld weer terug en nog een klein beetje. Voor Frits als junior helemaal feest want hij mocht overal gratis aan meedoen.

Als afsluiting van de vakantie zijn we 's avonds even decadente mensen en auto's in Monaco gaan kijken en hebben daar wat gegeten. Vandaag André voor zijn verjaardag getrakteerd op een paar lekker sigaren en toen was het tijd om in te stappen. Dank aan de mensen die ons hebben gevolgd, ik hoop dat jullie de verhalen niet te saai vonden.

Zondag nog even afkicken op 't Onstein Pinksterpatton en dan zien we iedereen hopelijk donderdag weer. Fijn weekend
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Juan-Les-Pins 11 deel 2

Post by K-J »

Mooie bridgeverhalen, Erik!
Leuk dat je ons achterblijvers hebt mee laten genieten van jullie horrorstories en briljancies. Dat mag je vaker doen! ;)
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Juan-Les-Pins 11 deel 2

Post by Tijntje »

Ook eens met KJ.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply