iemand een idee?

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

iemand een idee?

Post by Floris »

Dag allen,

Tijd voor een dombonzindiscussie!

Het is mij opgevallen dat de uitslag van het clubkampioenschap de laatste jaren hoofdzakelijk bepaald wordt door de aanwezigheid. Ik vind dat aanwezigheid zeker moet meetellen, maar in de huidige opzet lijkt deze toch een te prominente rol te hebben. Uiteraard wil ik niets afdoen aan de prestatie van recente winnaars (Hulde aan Thailo, Wim en Asterix als ik me niet vergis...), maar zijn er alternatieven?

aangezien jij (lezer) je blijkbaar zo verveelt dat je mijn dombonzinpost leest (of je hebt laten verleiden door mijn zorgvuldig uitgekiende titel), heb je vast tijd om een fraaie suggestie te replyen. :twisted:
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: iemand een idee?

Post by nijn11 »

Ik denk dat juist bij een club die geen opkomstplicht kent (zoals vele andere clubs dat wel hebben) je om het allemaal niet té vrijblijvend te maken spelers die vaak langskomen een (groot) voordeel moet geven. Noem het een loyaliteitsbonus.

De clubkampioen hoeft van mij ook niet per se de beste speler te zijn. Of andersom. Dennis wint al veel te veel prijzen. ;)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: iemand een idee?

Post by guus »

Het clubkampioenschap van afgelopen jaar bestond uit 2 x paren 8 avonden, 2 x butler 8 avonden en een combinatie van DDD (4x) en vreemdganger (6x), voor een totaal van 46 avonden. Voor de paren en butler sessie tellen 6 scores mee en voor DDD + vreemdganger 8 = totaal 32 scores. Oftewel 70%.

Tot 10:
1 Thailo van Ree 1924,5
2 Wim de Rooy 1882,5
3 Eldert Bessels 1712
4 Arnaud Kok 1657,5
5 Vincent v/d Bilt 1639
6 Remco v/d Heijden 1613,5
7 Martijn Schoonderw. 1599,5
8 Remco Veenstra 1594
9 Wouter Fitski 1484
10 Patrick Goor 1433,5

Aanwezigheid (voor de meeste + 1 want in de aanwezigheid is de laatste avond niet mee genomen):
Thailo van Ree 37
Wim de Rooy 29
Eldert Bessels 34
Arnaud Kok 29
Vincent van der Bilt 28
Remco van der Heijden 26
Martijn Schoonderwoerd 29
Remco Veenstra 29
Wouter Fitski 24
Patrick Goor 26

Als je dan kijkt naar de aanwezigheid van de top 10 valt op dat dat zij tussen 60 en 65% van de keren aanwezig zijn. Ook zij halen de 70% niet. Moeten we dan het % aanpassen? En tot hoe laag dan? Daarnaast blijft het toch zo dat degene die vaker aanwezig zijn meer kans maken op de titel, omdat ze meer kansen hebben om slechtere scores weg te poetsen. Het enige resultaat is waarschijnlijk dat er minder grote verschillen zijn in de top.

Ik weet het niet. Je probeert een balans te zoeken tussen mogelijkheid om te winnen omdat je goed bent en aanwezigheid, want ik ben het nijn eens dat loyaliteit beloond mag worden.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: iemand een idee?

Post by Eldert »

Het is al vanaf het invoeren van de nieuwe telling een aantal jaar geleden zo, dat de helft van de speelavonden +1 (of +1/2 als er een oneven aantal avonden is) van meetellen.

Dus er tellen slechts 5 van de 8 avonden mee per serie (behalve in de serie DDD: 2 van de 4 en Vreemdgangers: 4 van de 6), dit omdat deze samen een serie van 10 vormen en er dus 6 moeten meetellen.
Indien er interesse voor is kan ik een andere rekenmethode in mijn sheet zetten, om de uitkomst te berekenen en de verschillen te bekijken.

Zeg alleen niet het gemiddelde van alle wedstrijden, want dan wint Wim van de Fliert steeds, die maar 1 avond komt en dan wint.

Het aantal avond gespeeld uiteindelijk en het aantal avonden waarvan de punten meetellen voor de einduitslag:
Het aantal maximaal tellende avonden is 4*5+1*6 = 26 avonden. Er zijn 42 speelavonden, dus ~62%
Dan zijn er nog avonden die niet tellen omdat er met een partner werd gespeeld, waarmee eerder werd gespeeld in de vreemdgangerssessie.

Top 10:
1 Thailo van Ree 1924,5
2 Wim de Rooy 1882,5
3 Eldert Bessels 1712
4 Arnaud Kok 1657,5
5 Vincent v/d Bilt 1639
6 Remco v/d Heijden 1613,5
7 Martijn Schoonderw. 1599,5
8 Remco Veenstra 1594
9 Wouter Fitski 1484
10 Patrick Goor 1433,5

Aanwezigheid:
Thailo van Ree 38
Wim de Rooy 30
Eldert Bessels 34
Arnaud Kok 30
Vincent van der Bilt 28
Remco van der Heijden 27
Martijn Schoonderwoerd 30
Remco Veenstra 30
Wouter Fitski 25
Patrick Goor 27

Tellende avonden:
Thailo van Ree 25 (van maximaal 26)
Wim de Rooy 23
Eldert Bessels 24
Arnaud Kok 21
Vincent van der Bilt 22
Remco van der Heijden 22
Martijn Schoonderwoerd 24
Remco Veenstra 25
Wouter Fitski 23
Patrick Goor 23

Aantal 'verloren gegane avonden'
Thailo van Ree 13
Wim de Rooy 7
Eldert Bessels 10
Arnaud Kok 9
Vincent van der Bilt 6
Remco van der Heijden 5
Martijn Schoonderwoerd 6
Remco Veenstra 5
Wouter Fitski 2
Patrick Goor 4
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: iemand een idee?

Post by Eldert »

We hebben ooit voor het huidige systeem gekozen om het clubkampioenschap te laten opleven en het niet al te moeilijk te maken om uit te rekenen. Dat is gelukt.

Alternatieven zijn er zeker.

Het zou bijvoorbeeld 'netter' zijn om butler en paren niet op een hoop te gooien.

Het maakt in de huidige telling ook niet uit of je met 51% eerste bent of met 91%. Dat zou in de telling verwerkt kunnen worden. (evenzo bij butler of je met 1 imp wint of met 100 imps).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: iemand een idee?

Post by Floris »

Eldert wrote:Tellende avonden:
Thailo van Ree 25 (van maximaal 26)
Wim de Rooy 23
Eldert Bessels 24
Arnaud Kok 21
Vincent van der Bilt 22
Remco van der Heijden 22
Martijn Schoonderwoerd 24
Remco Veenstra 25
Wouter Fitski 23
Patrick Goor 23
Niemand haalt dus het maximale aantal van 26 avonden...

mijn voorstel (leuk voor bij de taart op de ALV):

1. handhaaf de huidige methode, maar...
2. verminder het aantal meetellende avonden van "de helft+1" naar "de helft".
3. laat verder de twee parenseries als één serie tellen en doe dit ook bij de butlerseries. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens de eerste parenserie rustig een maand op vakantie, omdat je bij de tweede parenserie de schade kan inhalen
4. Laten we zorgen dat de tussenstand vaker en op vaste tijden wordt gepubliceerd. Hierdoor gaat het clubkampioenschap misschien wat meer 'leven'...

schiet maar af...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: iemand een idee?

Post by Erik »

Waarom moet het clubkampioenschap meer gaan leven? Een Dombo clubavond is een feestavond, geen trainings- of wedstrijdavond.

Bovendien, als je wilt dat het meer gaat leven dan moet je er juist voor zorgen dat mensen vaker naar de clubavond komen en niet zorgen dat ze ook met zo min mogelijk inspanning en een beetje geluk kunnen concurreren met mensen die zich er wel voor inzetten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: iemand een idee?

Post by nijn11 »

Floris wrote:
schiet maar af...
Leuk idee! En laten we ook:
- De scores indexeren aan de hand van het gemiddelde van het laatst gemeten iQ van het paar
- Als bij paren het promillage meer dan één procent van het behaalde percentage bedraagt het honderdvoudige van het promillage als uitslag gebruiken
- het aantal jaren dat iemand lid is van Dombo bij de totaalscore optellen, zodat loyaliteit alsnog beloond wordt

Si non confectus, non reficiat
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply