Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Post Reply
User avatar
Geert
Posts: 186
Joined: 15 Oct 2009, 21:42

Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by Geert »

Beste leden van Dombo,

Gisteren heb ik fijn gekaart op de club. De een na laatste ronde speelde ik tegen Carolien en Annet. In de uitslag staat echter Vincent en Eldert.

Vraagje: gevolg van het experiment om als enige club in Nederland geen loopbriefjes meer te gebruiken? Ik vermoed van wel.

Er zijn zeer veel leden waaronder ik die de loopbriefjes erg missen. Bridge is een spel dat veel vraagt van het geheugen. Om dan voor en tussen de rondes dat geheugen volledig onnodig te moeten gebruiken voor iets arbritairs als een paar nummer. Betekenisloze getallen zijn lastig te onthouden. Namelijk paar 12 is hetzelfde als paar 7. Ik heb daardoor niet meer of minder kansen. Die getallen hebben geen betekenis, dat maakt het lastig te onthouden. Een goede schaker kan met een korte blik een schaakopstelling onthouden. Staan de stukken willekeurig en niet logisch zoals in een wedstrijd mogeljk is, is die opstelling niet te onthouden. Dat is waarom bridgers zitsels kunnen onthouden, kan iemand 52 willekeurige kaarten onthouden. Toch kunnen vele van ons die 52 kaarten uit een potje of meerdere potjes goed plaatsen na een wedstrijd. Paar nummers zijn willekeurig, tafel nummers ook. Een vijfkaart heeft betekenis. Een vijfkaart is iets heel anders dan een singleton.

Niet alleen is het totaal nutteloos om steeds van mij te vragen mijn paar nummer te onthouden of te onthouden naar welke tafel ik moet lopen, maar het is ook nog onnodig vermoeiend ( geen grap) en doet af aan mijn bridge plezier. Ook blijkt nu is het mogelijk de reden dat paren verwisseld zijn. Dit had nooit met loopbriefjes kunnen gebeuren.

Het is echt geen grap of een klein dingetje. Bridgers willen gewoon de loopbriefjes terug.

We hebben voor ons bridge plezier een dupliceer machine en rekenkastjes, waarom kunnen we dan voor dat zelfde bridge plezier niet gewoon loopbriefjes gebruiken? Ja het kan met de nieuwe kastjes, maar is het echt nodig om iemand om die reden op te zadelen met extra dingen te onthouden? Juist als ik even mijn hoofd leeg wil hebben tussen de rondes door, even niet te hoeven concentreren.

Daarom een dringend beroep aan alle leden om je uit te spreken voor de herinvoering van de loopbriefjes.

Vriendelijke groet,

Geert Schoenmakers
roeld

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by roeld »

Verbeter me vooral als ik het mis heb hoor, maar is het niet zo dat de bridgemates aan het begin van elke ronde ook met naam en toenaam aangeven wie waar speelt en tegen wie?

Als we ze toch hebben, zou ik zeggen geef de loopbriefjes aan wie zijn paarnummer niet kan onthouden. Als we ze niet meer hebben ben ik tegen herinvoering.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by Erik »

Om te beginnen is Nederland het enige land dat iets debiels als loopbriefjes gebruikt. Nederland is het enige land waar je 4 spellen aan één tafel speelt. Het ergste is nog dat de op de loopbriefjes gebruikte schema's de slechtste zijn die er bestaan. Afgezien van wat een enkele amateur zelf in elkaar klooit. Ik wil er dus voor pleiten om andere schema's te gaan gebruiken. Dat is veel zinvoller. Hoe dat binnen Dombo uitgewerkt zou moeten worden weet ik nog niet, maar ik wil me er de komende tijd graag in verdiepen. Ik ben benieuwd of meer mensen daar interesse in hebben.

Wel valt het mij op dat sinds het afschaffen van de loopbriefjes er veel minder vaak mensen aan de verkeerde tafel gaan zitten.

Om te beginnen met jouw vraagje: Nee, ik vermoed van niet. Zie ook vorige alinea. De kans dat dit met loopbriefjes was gebeurd is dus groter. Overigens zijn meer clubs bezig om loopbriefjes af te schaffen. Sowieso de stijgende hoeveelheid clubs die met flexibele zittingen spelen. Dombo is dus verre van uniek. Op basis van wat andere clubs doen, kunnen we ook preëmpts verbieden en het vragen om arbitrage steevast als onsportief gaan bestempelen. Dat laatste is bij bijna 90% van de clubs de praktijk. Waarom wordt, wanneer men meegaat met de ontwikkelingen, steevast verwezen naar diegene die dat niet doen als een soort heilig argument?

Overigens betekent een nummer wel degelijk iets. Het markeert in geval van tafelnummers een plek in de zaal. Net zoals een nummer in combinatie met een kleur bij het bridge een zeker niveau vertegenwoordigt.

De definitie van "zeer veel leden" laat zich niet bepalen door het kleine aantal dat om het hardst schreeuwt. Ik besef dat dit een maatschappelijke trend is en dat het moeilijk is om feiten van emoties te scheiden. Op dit moment is de tegenstand tegen het afschaffen van de loopbriefjes kleiner dan tegen de invoering van de bridgemates en vele malen kleiner dan tegen de invoering van de dupliceermachine. Het is ongeveer gelijk aan de weerstand tegen de invoering van het NBB rekenprogramma. Ontwikkelingen waar me met weemoed op terugkijken.

Ook de uitspraak "Bridgers willen gewoon de loopbriefjes terug" betekent dat ik volgens die definitie geen bridger ben, en vermoedelijk geld dat voor meer leden (die ik dus maar even geen 'bridger' noem). Toch wel jammer dat ik dat niet mag zijn.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by Floris »

Ik snap Geert zijn verhaal wel... Ik ben er alleen nog niet zo zeker van of het niet nog onder het kopje 'kinderziekten' valt. Misschien is het gewoon nog even wennen...

De loopbriefjes hadden ook nadelen, en bovendien had je ook dan een betekenisloos paarnummer (dat je ook nog eens na elk spel moest invoeren!). Ok, het nummer stond op je briefje dus hoefde je het niet te onthouden...

Weet je wat? Ik schrijf voortaan na de inschrijving dat nummer op mn hand (of op het voorhoofd van maat). Hoef ik het ook niet meer te onthouden! :P
wouterf

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by wouterf »

Het probleem is niet eens zozeer je paarnummer onthouden, tot nu toe heb ik dat nog nooit gedaan. Het probleem is echter dat er vaak te snel wordt doorgeklikt op het moment dat de nieuwe tafelvolgorde op het kastje verschijnt. Er is dan geen mogelijkheid meer om terug te scrollen.
carolien
Posts: 102
Joined: 09 Dec 2010, 23:33

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by carolien »

IK BEN VOOR!
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Dombo zin verzoek om loopbriefjes weer in te voeren

Post by Eldert »

Het terughalen van 'waar je heen moet' is terug te halen door nee te drukken.
Ik weet het niet exact uit mijn hoofd, maar ik laat het je graag een keer zien.

Zelf ben ik wel een voorstander van het niet uitgeven van loopbriefjes.
Het is voor de TC elke keer weer een strijd om die loopbriefjes weer bij elkaar te krijgen, omdat mensen die overal mee naar toe nemen en ze steeds weer ergens laten liggen (soms zelfs thuis)..
Daarnaast zijn er altijd mensen die vergeten het loopkaartje goed te draaien aan het begin van de avond.

Het is ook een idee om een systeem dat in andere landen gebruikt wordt, over te nemen. In Engeland speelde we 2 spellen per tafel, na elke tafel gingen OW een tafelnummer omhoog en de spellen een tafelnummer omlaag. Nog veel makkelijker.
Post Reply