Peiling vraag 2

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Peiling vraag 2

Post by Eldert »

2) Leeftijdsgrenzen voor nieuwe leden:
Op dit moment is de regeling om lid te worden als je wat ouder bent niet erg transparant en afhankelijk van een actieve ballotage.

Vind je dat er een leeftijdsbeperking zou moeten zijn om lid te kunnen worden Dombo?
Zo ja, wat zouden volgens jou de leeftijdsgrenzen moeten zijn: van ….. tot ….. jaar
Moet er een mogelijkheid zijn om lid te worden als je buiten deze leeftijdsgrenzen valt?
Zo ja, wat is dan volgens jou de procedure om lid te kunnen worden:
o Actieve ballotage (zoals nu gebeurd)
o Passieve ballotage
o Beslissing door het bestuur
o Anders, namelijk …………………
Toelichting: ……………………
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Peiling vraag 2

Post by Erik »

nee, zie vraag 1
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag 2

Post by K-J »

Als Dombo een jongerenvereniging wil blijven moet er een leeftijdsgrens komen voor alle leden (dus niet alleen voor nieuwe leden), maar ik heb bij vraag 1 al aangegeven dat ik daar geen voorstander van ben. Echter om de jeugdige sfeer zo lang mogelijk te behouden moet er denk ik geen volledige open inschrijving zijn voor nieuwe leden van alle leeftijden. Ik kan me eigenlijk in de huidige regeling wel vinden, al denk ik dat de leeftijd waarboven actief geballoteerd wordt met de club mee moet groeien, dus bv. gelijk moet zijn aan de gemiddelde leeftijd van de leden van de club.
Of er ook aan de onderkant een leeftijdsgrens moet komen? Ik vind zelf van niet, al vind ik dat kinderen die nog op de middelbare school zitten toestemming moeten hebben van hun ouders om lid te kunnen worden (en eigenlijk vind ik hen nog te jong om op een doordeweekse dag tot middernacht weg te zijn van huis).
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 2

Post by HenkU »

Geen ballotage, althans niet om de leeftijden te controleren, natuurlijk wel om ongewenste elementen buiten de deur te houden.
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Peiling vraag 2

Post by Arnaud »

We hebben nu de actieve ballotage welke 1x is ingezet (bij mijn weten). Echter ik heb niet het idee dat dit resulteert in andere resultaten (kan me natuurlijk vergissen) dan de passieve ballotage die geldt voor alle leden. Wat mij betreft afschaffen dus of altijd actief balloteren.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Peiling vraag 2

Post by Martin »

Ik weet niet hoe ik het precies zou willen, maar een leeftijdsgrens lijkt me toch wel gewenst. Kwieke en gezellige zeventig-plussers zouden nu wat mij betreft geen lid moeten kunnen worden van Dombo.

Iets als actief balloteren als ze ouder zijn dan de mediane leeftijd en een maximale leeftijd voor nieuwe leden die gelijk is aan de leeftijd van het op 5-na oudste lid lijkt we wel iets.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 2

Post by HenkU »

Twee dingen:
  • Actieve ballotage (dwz aankondigen dat iemand lid wil worden en leden de kans geven bezwaar te maken), is ons destijds aangeraden door de notaris die de statuten maakte. Belangrijkste voordeel is dat dit een eenvoudige manier geeft om iemand die je niet als lid wil te weren. Ik denk dat we dit moeten houden, ook al gebruiken we de bepaling bijna nooit.
  • Iemand onder de 18 kan (formeel) geen lid worden zonder dat een van zijn ouders toestemming geeft. Nu heb ik het gevoel dat als een scholier van 17 lid zo willen worden, hij zelf wel met zijn ouders regelt of hij tot 24:00u of zo op de Domboclubavond kan blijven hangen, dit lijkt me niet iets dat wij moeten regelen.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Peiling vraag 2

Post by guus »

mijn keuzes is of actieve ballotage of anders namelijk een proefperiode van een half jaar. Dat laatste is met name ingegeven door de laatste actieve ballotage waarbij arjan en yungyang (ik hoop dat ik het goed heb geschreven, maar dat zal wel niet) er in de periode dat hun actieve ballotage liep niet of bijna niet op de club zijn geweest. Hierdoor is het onmogelijk om voor leden die hun nog niet kennen hen te leren kennen en krijg je veel geen mening stemmen, waardoor de actieve ballotage een beetje zinloos is.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Peiling vraag 2

Post by nijn11 »

Ik ben altijd voor frisse ontmoediging van ouwe lullen geweest, maar geen absoluut verbod.
Voor je het weet zit je namelijk met een regel in een statuut, waar je later weer spijt van hebt omdat de regel eigenlijk bedoeld was als richtlijn. En dan heb je de eieren aan het dansen.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 2

Post by HenkU »

Guus: In het HR staat (of stond, ik kan het niet zo 1,2,3 vinden) dat kandidaatleden gedurende de ballotageperiode geacht werden om op de clubavond te verschijnen (en dat de periode evt. langer kan zijn als dat niet mogelijk is). Ballotage is een kennismakingsperiode en dat lukt niet als ze er niet zijn.
Post Reply