Peiling vraag 4

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Peiling vraag 4

Post by Eldert »

4) Werving nieuwe leden:
Om nieuwe leden te werven is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen en actieve PR te bedenken gericht op de doelgroep. Wat zijn volgens jou de doelgroepen voor nieuwe leden?
Is er een leeftijdsgrens voor bovengenoemde doelgroepen? Ja / Nee
Zo ja, wat zijn de leeftijdsgrenzen: van ….. tot …… jaar
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Peiling vraag 4

Post by Erik »

1) Middelbare school
2) Basisschool
3) Voortgezet onderwijs
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag 4

Post by K-J »

Voor Dombo in de huidige vorm zijn op dit moment de belangrijkste nieuwe leden de oudere jongeren. Net afgestudeerden en andere jongeren die in Utrecht wonen en werken. Leeftijdscategorie: 25 - 35 jaar.

Volgens de statuten moeten de studenten de belangrijkste bron van nieuwe leden zijn, maar die trekt onze club echt niet meer aan. Daarvoor zou het opzetten van een jongere ondervereniging een uitkomst zijn (als we het belangrijk vinden dat er bridge voor studenten aangeboden wordt in Utrecht).
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 4

Post by HenkU »

Ik zou zeggen: eind middelbare school, studenten, overigen in de categorie 20-30 jaar of zo. Dombo is en blijft een club met gemiddeld jonge leden, dus daar moet je ook nieuwe aanwinst zoeken. Het moet geen club worden van 13 in een dozijn.

Wat betreft middelbare scholen. Hier is een natuurlijk verloop, dus Dombo moet klaarstaan om de mensen op te vangen.
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Peiling vraag 4

Post by Arnaud »

Middelbare school kan, maar potentieel is denk ik beperkt. Dombo is toch regio gebonden en de studentenpopulatie (+net afgestudeerden) is veel groter dan van de middelbare school. (denk dat belangstelling vanuit mbo gering is).
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Peiling vraag 4

Post by Martin »

Eens met Henk en K-J.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Peiling vraag 4

Post by Tijntje »

Eens met Martin (en dus ook met Henk en KJ).
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Baka
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2009, 14:08
Contact:

Re: Peiling vraag 4

Post by Baka »

Hoe reëel is het dat je middelbaar scholieren of nog jongere mensen als leden aan gaat trekken? We zijn meestal pas rond half twaalf klaar met spelen, de uitslag is er rond 23.45. Weinig thuiswonende middelbaar scholieren die zo laat op willen/mogen blijven.

Bovendien, minderjarigen aantrekken als leden betekent ook hun ouders en hun wensen en, honestly, gezeur. Ik zie het al voor me dat de ouders van de vijf zestienjarigen gaan vragen of we de clubavond mss kunnen vervroegen, zodat kroost op tijd kan slapen.

Uh, Floris: nothing personal :) Ben blij dat ik je ouders nog nooit heb gezien ;)

Ik zeg: choose your battles, en dit is er één die je niet gaat winnen en imho ook niet moet willen winnen.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag 4

Post by HenkU »

Twee dingen:

1. Ik dacht bij middelbare scholieren aan een iets ander scenario: als ze op school of zo spelen, best, rustig laten doen, schema's en tijden zijn aan de school aangepast en daarmee kan je toch niet concurreren. Tenminste, ik denk niet dat we een clubavond willen hebben op donderdag na het 7e lesuur of zoiets :) Maar: scholieren doen eindexamen en gaan studeren. Ze komen dan in een nieuwe stad en zijn op zoek naar een bridgeclub (of ander vermaak). Het is dan goed als ze weten dat Dombo bestaat en dat ze daar van harte welkom zijn als beginner of iets daarboven. Weten ze dat niet, dan is de kans dat ze bij Dombo komen gewoon een stuk kleiner. (En nu ik dit schrijf, misschien kan je zelfs samen iets met USUil, APIH en wat er nog meer aan studentenclubs (over) is doen, zo van "ga je studeren en kom je in A'dam, Groningen, Utrecht, ...", kom dan bij ons). Enfin, detail. Mijn eigen datapunt in dit verband: in het denksportcentrum hier is afgelopen jaar een bridgecursus voor jongeren georganiseerd. Probleem is de opvang: 2 deden eindexamen en hadden geen idee waar ze verder konden bridgen in hun nieuwe woonplaats. Voorlopig ben je die weer kwijt.

2. De bond is op dit moment bezig met schema's voor parenwedstrijden met verschillende start- en eindtijden. Ronde 1 begint om (zeg) 19:30 met de dan aanwezige paren. Een half uur start de volgende ronde en kan iedereen die in het afgelopen halve uur is binnen gekomen indraaien, enz. Aan het eind van de avond precies hetzelfde, wil je na een willekeurige ronde naar huis, dan draai je dan uit. Dit is gebaseerd op de schema's van Idefix in Leiden en komt binnenkort in het rekenprogramma. Ik kan je wel wat namen geven van de mensen die dit ontwikkelen als hier interesse voor bestaat. (Het idee wordt natuurlijk sterk ondersteund door de jeugdcommissie van de NBB, want die zitten al veel langer met het probleem van eindtijden).

Overigens zou ik het erg fijn vinden als de lokale pubers hier volgens BaKa om 23:45 thuis waren ;-)
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Peiling vraag 4

Post by guus »

1. studenten
2. afgestudeerden 22-30 jaar
3. middelbare scholieren

De middelbare scholier zie ik meer iets dat op lange termijn een doel kan zijn. Huidig lijkt het me belangrijk om eerst de studenten en net afgesturdeerden te proberen te bereiken om zo de club weer wat te verjongen. De afgelopen jaren zijn we vooral afhankelijk geweest van vrienden van leden of mensen die zomaar aan kwamen waaien. Promotie is in de afgelopen jaren niet echt gebeurd dus ik denk dat je met wat activiteiten al een verbetering kunt creeeren.

Middelbare scholieren vereist een heel andere programma. Niet alleen voor de clubavond, die inderdaad voor velen te laat zou zijn, maar ook qua lesprogramma en lestijden. Ik weet niet hoeveel ouders er blij van worden als wij hun kroost op maandagavond tot een uurtje of 10- half 11 bezig houden. Verder zouden deze lessen het effectiefs zijn als ze op de school zelf gegeven kunnen worden in de vorm van buitenschoolse activiteiten (die waren bij op school meestal meteen na 4 uur tot 6 uur max) (ik ga er vanuit dat deze op ieder middelbare school georganiseerd worden en nog steeds bestaan). Hoewel de jeugd de toekomst heeft (juist omdat ze gaan studeren, misschien wil in een andere stad, en zo het bridgen verspreiden) denk ik dat dit iets is wat misschien beter opgepakt kan worden in samenwerking met andere clubs, bridgescholen in utrecht en de jeugdcommisie van de NBB, omdat het veel zal vragen de bridgedocenten binnen dombo en wij binnen de club geen opvang kunnen bieden.
Post Reply