Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Eldert »

2) Spelverdelingen
Wil je de spelverdelingen van de gespeelde spellen zien?
o Nee, ik heb er geen interesse in
o Ja, en graag al op de clubavond zelf
o Ja, maar niet op de clubavond zelf, maar ik zou ze graag op de website zien
o Anders, namelijk ……
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Erik »

o Ja, en graag al op de clubavond zelf
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by K-J »

Ikzelf hoef de spelverdelingen niet op de clubavond te zien, ik vind het goed genoeg als ze op de website geplaatst worden.
Ik vind dit ook een belangrijk punt in de discussie over de aanschaf van de dupliceermachine. Ik zou het vervelend vinden als er na afloop van de clubavond alleen nog maar Dombo's bij elkaar zitten met hun blaadje met spelverdelingen en alleen maar bezig zijn met het nabespreken van de spellen. Op die manier gaat er een gedeelte van de charme van Dombo verloren.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by HenkU »

Ik speel nu op 2 clubs met gedupliceerde spellen en vind het heerlijk, met name om de spellen na afloop na te bespreken. Hoeft niet, mag wel. Het argument van KJ lijkt me een beetje onzin, de spellen worden toch na besproken, of de spelverdeling nu op een briefje staat of niet.

(en ik zou gelijk een beamer erbij kopen. Ideaal voor de cursus (gedupliceerde spellen, na afloop op het scherm centraal nabespreken), zo nu en dan eens een training op de clubavond (laat een goede speler even een half uurtje door de spellen heen gaan), enz).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by K-J »

Ik begrijp wel dat het lekker is om de spellen op papier te hebben als je ze wilt nabespreken. Maar als je de spellen op papier uitdeelt aan het eind van de clubavond, dan krijg je allemaal groepjes Dombo's die na afloop van het spelen alleen maar die spellen gaan bespreken. Dat zie je ook bij STAR na afloop van de clubavond. En op die manier verdwijnt een gedeelte van de charme van Dombo, waar na afloop veel meer gekletst wordt over van alles en nog wat. Natuurlijk wordt er zo nu en dan een spel besproken, maar niet dat je spel 1 t/m 24 in chronologische volgorde doorloopt. Ik zou het heel jammer vinden als Dombo die kant opgaat.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Tijntje »

Mensen die de spellen na willen bespreken, doen dat toch wel. Mensen die lekker slap willen l*llen, doen dat toch wel. Het lijkt mij een beetje vreemd als je gedupliceerde spellen hebt en de verdeling niet op de avond zelf kenbaar maakt.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by HenkU »

Eens met Tijntje. Het is je eigen keuze om over de spellen te praten, of je die nu voor je op papier hebt of niet.
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Arnaud »

Ik wis bij het volgende spel altijd mijn geheugen over het vorige. Aan het eind van de avond kan ik dan ook nooit op verdelingen komen. Wat mij betreft zijn de verdelingen dan handig. Zal toch max een paar spelletjes na bespreken. Dat is ook handig voor verbeteren partnership. Op de avond is alles nog vers in geheugen en de volgende dag nabespreken komt er niet van. De week erop is weer oude koeien.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Martin »

Ik ben heel gevoelig voor het sfeerargument van Kees-Jan. Ik denk dat de sfeer op Dombo anders wordt als na afloop iedereen eerst de spelverdelingen pakt en die een minuut of 10 gaat bekijken. Ik denk dat dit Dombo ook minder aantrekkelijk maakt, zowel voor beginnende bridgers die 3 uur spelen ruim voldoende vinden als voor leden die minstens zo zeer voor de sfeer en het geouwehoer naar Dombo komen als voor het bridgen zelf. Natuurlijk wordt er nu ook over spellen nagepraat, maar dat gebeurt door een beperktere groep en alleen als er iets interessants was aan het spel.

Ik denk overigens dat het bestuur zorgvuldig moet zijn in de voorstellen die ter stemming worden gebracht.
Een voorstel waar (bijna) alle leden zich redelijk in kunnen vinden lijkt me veel beter dan een voorstel dat de helft plus een erg aantrekkelijk vindt, maar waartegen een (substantiele) minderheid serieuze bewaren heeft. Ik heb bijv. liever geen schudmachine dan een schudmachine die ertoe leidt dat sommige leden hun lidmaatschap opzeggen.

Om die reden ben ik voorstander van gedupliceerde spellen, maar met hooguit 1 of 2 spelverdelingen op de clubavond zelf. (Als er dan over de spellen geouwehoerd wordt gebeurt dat iig in groter verband). Op de website moeten de spellen wel verschijnen (liefst zo dat er direct naar spellen gelinkt kan worden op het Dombo-forum).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 2

Post by Eldert »

Martin wrote:Om die reden ben ik voorstander van gedupliceerde spellen, maar met hooguit 1 of 2 spelverdelingen op de clubavond zelf. (Als er dan over de spellen geouwehoerd wordt gebeurt dat iig in groter verband). Op de website moeten de spellen wel verschijnen (liefst zo dat er direct naar spellen gelinkt kan worden op het Dombo-forum).
En dat drukt de papier- en printerkosten ook flink.
Het lijkt me sowieso niet wenselijk om een kwartier lang te gaan zitten printen om genoeg uitdraaien te hebben.
Post Reply