Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Eldert »

4) Kosten:
Een dupliceermachine kost ca. 3500 euro.
Met de huidige financiële middelen is het niet mogelijk dit bedrag te financieren. Er is een aantal mogelijkheden om dit bedrag op een andere manier te financieren, welke mogelijkheid heeft jouw voorkeur:
o Structurele verhoging van de contributie van b.v. 5 euro per jaar
o Verplichte eenmalige bijdrage van 25 euro voor alle leden
o Vrijwillige eenmalige bijdrage van een aantal leden
o Anders, namelijk ……
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Erik »

 Vrijwillige eenmalige bijdrage van een aantal leden
Toelichting: dit is perse niet waar. Het kan wel gefinancierd worden, alleen de liquiditeit is mogelijk wat problematisch. De jaarcijfers op de ALV waren duidelijk hierover en bovenstaande inleiding dus onwaar en suggestief.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by K-J »

Ik zou zeker de Dombo's die graag zo'n machine willen aanschaffen vragen om een vrijwillige bijdrage. De rest zal gefinancierd moeten worden door de club zelf en of dat via een eenmalige bijdrage of een contributieverhoging gaat maakt mij niet zoveel uit. Ik wil alleen wel weten over welke bedragen we het hebben alvorens ik voor of tegen ga stemmen.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Eldert »

Uiteraard is het mogelijk om een dupliceermachine uit de kas te betalen. De mening van het bestuur is, dat dit de kaspositie van de club dermate zou verslechteren, dat dit niet wenselijk is.
Daarom vindt het bestuur dit geen reële optie en dus niet mogelijk.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by HenkU »

Ik heb de jaarrekening en balans al geen jaren gezien, dus dit is een beetje koffiedikkijken.

Voor de reserves van de club moet je een doel stellen. Reeel is b.v. een jaar operating expenses (alle kosten die je in een seizoen maakt) plus evt. reserveringen voor computer vervangen, lustrum, whatever. (Vroeger was een ander doel: de kosten van het spelmateriaal (dat is niet te verzekeren, maar als de speelzaal afbrandt, dan heb je het toch nodig), maar sinds de NBB een noodfonds heeft, is dit doel vervallen). Je kan hier een beetje heen en weer over praten, maar je moet zo'n doel hebben. Vraag 1: hebben we dit bedrag.
Als er meer is, dan is er geld over.

Tweede vraag: stel we onttrekken 3500 aan de reserves. DIe zullen we weer moeten opbouwen. Kan dat in 1 of 2 jaar? Zo niet, wat is wel een reeel bedrag dat we in 1-2 jaar bij elkaar kunnen sparen.

Volgende vraag: wat is het verschil tussen het bedrag dat we aan de reserves kunnen onttrekken zonder in problemen te komen, weer in 1-2 jaar kunnen opbouwen, en de prijs van de machine.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Tijntje »

Wat is de verwachte levensduur van zo'n machine?
Het lijkt mij het meest voor de hand liggen om de kosten in de contributie te verwerken, eventueel gecombineerd met een eenmalige bijdrage.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Arnaud
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Arnaud »

Eens met Tijntje, waarbij ik wel opmerk dat uit de bedragen genoemd in vraag 5 en uit de peiling tijdens de ALV we met vrijwillige bijdragen een heel end komen. Echter het is goed te realiseren dat vanaf eerste aanschaf je per jaar E3500/levenduur zult moeten sparen wil je na einde levensduur weer een nieuw apparaat kunnen kopen. Dat zal dan een contributieverhoging zijn van enkele euro's.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Martin »

Ik ben voor een eenmalige vrijwillige bijdrage. Wel moet er gespaard worden voor een nieuw exemplaar via de contributie.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by Eldert »

Tijntje wrote:Wat is de verwachte levensduur van zo'n machine?
Het lijkt mij het meest voor de hand liggen om de kosten in de contributie te verwerken, eventueel gecombineerd met een eenmalige bijdrage.
De verwachte levensduur ligt boven de 10 jaar.
Dan zou je dus ~350 euro per jaar moeten reserveren.
nienkel
Posts: 20
Joined: 09 Dec 2010, 22:55

Re: Peiling vraag dupliceermachine vraag 4

Post by nienkel »

als het er toch moet komen: vrijwillige bijdrage aantal leden. zie voor mijn ietwat dwingende tekst vraag 3
Post Reply