Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Roddels, Achterklap en andere flauwekul
Post Reply
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by HenkU »

Ik heb nu een tijdje naar voorstel 1 zitten kijken:


1: Het bestuur stelt voor de leeftijdsgrens voor nieuwe leden vast te stellen op de gemiddelde leeftijd van de leden, zoals elk jaar zal worden vastgesteld op de jaarvergadering. (leeftijdsgrens is nu 35, gemiddelde leeftijd is 38,4) Aspirantleden die ouder zijn, zullen actief geballoteerd worden en minstens driemaal in de ballotageperiode aanwezig moeten zijn.


en ik begrijp eigenlijk niet wat de bedoeling is.

De ballotage is ingevoerd om te voorkomen dat iemand die totaal niet binnen de club past geweigerd kan worden als lid. Daarom heb je een kennismakingsperiode, inclusief de opkomstplicht in die periode (hoe kan je kennis maken met iemand die er niet is). Leeftijd is natuurlijk een factor maar je kan zo 1000 en 1 andere redenen bedenken waarom je iemand liever niet als lid ziet.

Het voorstel zegt niet dat iemand boven de grens geen lid kan worden, dus als ik het nu goed begrijp, is het enige wat dit voorstel doet is om bij het voorstellen van een nieuw lid de leeftijd te vermelden. Zo van, "dit is Jan, hij wil lid worden en is vandaag 39 jaar". Wat hier nu het nut van is, ontgaat me.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by K-J »

De actieve ballotage bij "te oude" nieuwe leden is al jaren geleden ingevoerd, dus wat dat betreft is het voorstel van het bestuur niet anders dan het huidige beleid. Tot nu toe was de leeftijdsgrens waarop actief geballoteerd wordt 35 jaar. In het nieuwe voorstel wordt dat losgelaten (logisch naar mijn mening, want je gaat anders nieuwe leden balloteren die jonger zijn dan de gemiddelde leeftijd van de club) en wordt de leeftijdsgrens gekoppeld aan de gemiddelde leeftijd van de club.

Uit Henks reactie lees ik dat hij het eigenlijk niet eens is met de actieve ballotage. Toentertijd is de actieve ballotage vooral als afschrikmiddel ingevoerd. Oudere nieuwe leden zullen hierdoor zich minder snel aanmelden als nieuw lid. Ik denk ook dat als Dombo een jonge vereniging wil blijven er een beleid moet zijn om vooral jonge nieuwe leden te trekken en een barrière op te werpen voor oudere nieuwe leden.
Of Dombo een jonge vereniging móet blijven is een andere discussie.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by HenkU »

Mijn bezwaar is dat dit voorstel helemaal niets doet. Het kost een beetje meer moeite, maar een persoon boven de 38 kan nog steeds gewoon lid worden want wie gaat er nu bezwaar maken tegen een nieuw lid dat
wel binnen de club past maar toevallig een paar jaar ouder is? Helemaal niemand toch? Als je een vereniging met een jonge (zeg 0-40) ledenpopulatie wil zijn, dan moet je actief jongere leden aantrekken en het ouderen onmogelijk maken om lid te worden. Een actieve ballotage is dan niet voldoende, je zal gewoon hard moeten zijn en zeggen dat iemand boven de X jaar gewoon niet welkom is (en accepteren dat je eens een lid verliest omdat hij met een nieuwe maat boven 38 wil spelen). Dit voorstel doet de deur voor ouderen niet dicht, het zorgt er hooguit voor dat hij een beetje gaat klemmen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by K-J »

Het klopt dat als een te oud nieuw lid via de actieve ballotage lid wil worden van Dombo, hem of haar weinig in de weg gelegd wordt. Ik kan me niet herinneren dat er ook maar één potentieel nieuw lid via de actieve ballotage géén lid van Dombo is geworden. Maar dat komt denk ik ook vooral omdat het aantal nieuwe leden dat de afgelopen jaren via de actieve ballotage lid is geworden van Dombo zeer beperkt is. Ik kan me er zo uit mijn hoofd vier herinneren. Ik weet ook van een viertal potentiële nieuwe leden (allen te oud) die het niet eens geprobeerd hebben toen hen ons beleid werd uitgelegd bij het lid worden.
Dus in de praktijk blijken de nadelen die je aandraagt mee te vallen, Henk.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by HenkU »

Als je het zo uitlegt, dan klinkt het een stuk logischer maar ik zou dan gewoon een stap verder gaan en een harde grens stellen bij 35 of wat dan ook. Je bent een jongeren vereniging, dus nieuwe leden moeten jongeren zijn, ook al wil je zittende leden er niet uitgooien. Natuurlijk heeft dit zijn nadelen, je zal namelijk wel eens een zittend lid kwijtraken omdat hij niet met een nieuweling boven de 35 kan gaan spelen, maar dat is een consequentie van de beslissing om een jongerenvereniging te zijn.
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by Eldert »

Een groot gedeelte van de leden van Dombo heeft niet zo'n behoefte aan het zijn van een jongerenclub. Veel leden willen een club zijn voor mensen die al lid zijn en hen die daar bij passen.

Wat betreft de actieve ballotage, het bestuur heeft veel reacties gekregen op de laatste actieve ballotage vorig jaar. Ook veel commentaar. Uit de reacties bleek wel dat dit onderwerp leeft en dat steeds meer leden kritisch zijn ten opzichte van 'oudere' aspirantleden. Waardoor de actieve ballotage wel een middel wordt om mensen uit de club te houden.
User avatar
PatrickG
Posts: 95
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Voorstel 1, ik begrijp het niet.

Post by PatrickG »

Toelichting/uitleg leeftijdsgrens en balltotage:

Iedereen die aan de leeftijdsgrens voldoet kan lid worden tenzij een groot aantal daar bezwaar tegen heeft.
Iedereen die niet aan de leeftijdsgrens voldoet kan geen lid worden tenzij een groot aantal leden dat wel graag wil.
Post Reply