Oefenavond 1

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Oefenavond 1

Post by Tijntje »

Afgelopen vrijdag hebben Urske en ondergetekende bij BCO geoefend voor de Star Grand Café Tour en in goede Dombo-traditie elkaar zo veel mogelijk testbodjes voorgeschoteld.

Het systeem is niet al te ingewikkeld: 15-17 1NT, 5542, 2 (di) /2 (ha) /2 (sp) zwak.

De eerste (W/OW):

(sp) K
(ha) Q
(di) K87654
(cl) Q9854

(p) - 1 (cl) - (p) - 1 (di)
(p) - 2NT - (p) - ???
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Oefenavond 1

Post by K-J »

In paren zou ik ook 3SA bieden. In viertallen vind ik deze een stuk lastiger. Je zou dan 3 (cl) kunnen bieden om het hoge kleuren bezit van partner op te vragen. Tegenover een 4-4 hoog wil ik waarschijnlijk nog steeds in 3SA zitten (maar hoe geeft partner een 4-4 hoog aan in deze situatie?), als partner een vierkaart laag heeft is 5-laag (6?) misschien beter.
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Oefenavond 1

Post by frank »

Ja, 3 SA. Hamman's Rule.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Oefenavond 1

Post by Erik »

3 (di). Het bieden is MF, dus waarom niet even kijken wat er in zit? Als maat 3NT biedt omdat hij beide 4kaarten hoog heeft, pas ik. Anders ben ik de enige die 5 laag maakt terwijl de rest down is in 3NT
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Oefenavond 1

Post by K-J »

Erik wrote: 29 Aug 2018, 23:13 3 (di). Het bieden is MF, dus waarom niet even kijken wat er in zit? Als maat 3NT biedt omdat hij beide 4kaarten hoog heeft, pas ik. Anders ben ik de enige die 5 laag maakt terwijl de rest down is in 3NT
3SA is helaas ook vaak het best scorende cotract tegenover minder dan 4-4 in de hoge kleuren. Ik heb teveel punten in de hoge kleuren om in een parenwedstrijd 5laag te onderzoeken.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Oefenavond 1

Post by Floris »

Nou, hier komt de paria:

4 (cl) , op zoek naar een klaverslem

ik ga er wel even vanuit dat maat geen 4krt hoog meer kan hebben, dat is wel echt een vereiste. We hebben dan zeker een 5-4 fit in klaveren (als ik de openingsstructuur goed begrijp). (cl) AH (di) A en één Major Aas (15 punten) is al genoeg voor snitloos slem. met een maat die 18+ punten belooft ga ik niet labbekakkerig 3SA bieden. Dan maar down en een fles slechte wijn misgelopen.
Post Reply