meningsverschilletje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

meningsverschilletje

Post by Gary McAlley »

twee vragen: wat belooft de openende hand in dit biedverloop:
1 (ha) -2 (di) -dbl-pas
2 (ha)
wat belooft de antwoordende hand hier:
1 (ha) -2 (di) -dbl-pas
2 (ha) -pas -2SA ?
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: meningsverschilletje

Post by K-J »

2 (ha) zegt niet zoveel. Minimale opening, geen 4-krt schoppen.
Met 2SA geeft de bijbieder aan dat hij een (redelijk) verdeelde hand heeft, (10)/11/(12) punten en een ruitenstop.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: meningsverschilletje

Post by Gary McAlley »

is er nog iets te zeggen over de hartenlengte in beide biedingen? daar ging de discussie (met een niet-Dombo overigens 8-) ) over.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: meningsverschilletje

Post by K-J »

2 (ha) kan (in het systeem van Patrick en mij) nog steeds een 5-kaart zijn.
2SA geeft 0-2 hartens aan.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: meningsverschilletje

Post by Gary McAlley »

ik zit ook op die lijn. M.i. zit je, als je een zeskaart eist voor dit bod, te vaak vast als je een of andere 5 (ha) 332 hebt. Toch maar even aan Jack voorgelegd. Tot mijn verbazing geeft Jack als betekenis bij dit bod '6-kaart harten'. Maar als je hem dat laat bieden met een 5332 (toch de meest voorkomende verdeling gegeven 1 (ha) -opening) dan biedt hij toch 2 (ha) . Dus theorie en praktijk verschillen bij Jack.

Overigens misten wij een 6-2 hartenfit op deze manier.
User avatar
K-J
Posts: 1440
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: meningsverschilletje

Post by K-J »

Paste maat op 2SA? Want als je de manche gaat spelen, is er nog een lange weg tussen 2SA en het eindcontract en heb je nog alle kans om de 6-2 fit te ontdekken. Hier zou west bijvoorbeeld 3 (di) kunnen bieden om aan te geven dat hij naar de manche wil, maar nog niet weet welke. Oost kan nu met 3 (ha) aangeven dat hij een dubbelton harten heeft, waarna west de 4 (ha) manche kan inkoppen.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: meningsverschilletje

Post by Gary McAlley »

yup p liet 2SA staan want 'had 6krt (ha) al verteld'
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: meningsverschilletje

Post by Martin »

Dat je de 6-2-fit mist in een inviterend biedverloop is jammer, maar je kunt niet alles hebben.

Na 1 (ha) -(2 (di) )- X - (p) zal je met een minimale opening niet op 3-niveau willen bieden.
Kortom, als je geen 2 (sp) of 2NT kunt bieden zul je 2 (ha) bieden, in feite een vrij nietszeggend bod dat alleen maar een minimum aangeeft (en dat je geen 2NT of 2 (sp) kan bieden, waarbij je je nog af kunt vragen of je met elke minimum met een (di) -stop 2NT wilt bieden).

Maat vertelt vervolgens met 2NT dat hij 10-11 punten heeft, een (di)-stop en geen 3-krt (ha).
De openaar kan nu kiezen om 3 (ha) te bieden met een 6-krt, maar zal dat in mijn ogen alleen doen met een hand die geschikter is voor een troefcontract dan voor NT. Je mist dus wel eens de 6-2 fit, maar met een redelijk gebalanceerde hand met een 6-krt (ha) hoeft dat geen ramp te zijn.

Als je 2 (ha) als 6-krt definieert moet je een ander afvalbod definieren, wat bied je met een 2533 met 13 punten zonder (di)-stop? Het fijne van 2 (ha) als afvalbod is dat maat erop kan passen en dat je dan waarschijnlijk in een speelbaar contract zit.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply