Gaat dit wel goed?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Gaat dit wel goed?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
niemand kwetsbaar

(sp) 6
(ha) HVB6
(di) AB108762
(cl) A

Je opent deze collectie met 1 (di) en partner verblijdt je met 1 (ha) . De tegenpartij is stil.
Wat bied je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Gary McAlley »

dat is wel heel erg mooi, bijna te mooi om waar te zijn. Ik doe 3 (sp) , splinter. P zal wel het nodige in schoppen hebben, maar dan moet ze zelf maar afzwaaien naar 4 (ha) . Dan doe ik niks meer.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Raoul »

Ik ben meer nieuwsgierig naar een (di) controle bij maat, wat in dit geval geen singleton mag zijn (muv de heer), maar Hx of Hxx. Mijn voorkeur zou naar 4 (cl) gaan. Probleem in dit spel kan de beperkte communicatie tussen beide handen zijn en is steun in (di) bij maat belangrijk
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Jan »

Ik bied 4 (di) (sterk, hartenfit, lange ruitens). DIt is wel inefficient, omdat het geen enkele ruimte meer onder 4 (ha) overlaat. Partner moet dan wel begrijpen dat hij met twee relevante kaarten (de azen, ruitenheer en misschien zelfs ruitenvrouw) over 4 (ha) heen moet bieden. Als hij slechts 4 (ha) biedt, heeft hij dat dus niet.
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Gaat dit wel goed?

Post by K-J »

Ik had deze hand en zat op hetzelfde spoor als Jan. Ik sta ook nog steeds achter mijn bod. Je geeft op deze manier heel duidelijk aan waar partner op moet letten om door te gaan. Na 4 (cl) ben ik bang dat partner teveel waarde gaat hechten aan schoppenpunten en dat hij misschien wel 4 (sp) gaat bieden en dat wil ik alleen als hij mooie ruitenaansluiting heeft.

Patrick had
(sp) B1075
(ha) A954
(di) -
(cl) VB654

en het lijkt erop dat alle biedverlopen naar 4 (ha) zouden moeten leiden (wat overigens ook nog niet koud is), maar helaas begreep hij 4 (di) niet, waardoor we in 5 (di) terecht kwamen en 2 down gingen.
Zoals zo vaak bij een rampje leverde dit twee impen op, want aan de andere tafel ging 6 (ha) 3 down toen de ruiten niet 3-3 zaten (in dat geval kan je 6 (ha) zelfs maken).
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Jan »

Ben nog wel benieuwd hoe je na dit begin in 5 (di) terecht komt. Ik zie zo snel niet een zinnig biedverloop daar naartoe...
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Gaat dit wel goed?

Post by K-J »

Patrick bood 5 (di), einde biedverloop.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Jan »

Vreemd. Waarom pas je op 5 (di) ?

Wat zou 5 (di) systematisch zijn? Ik neem aan: sleminteresse voor harten met ruitenaas of -heer en geen zwarte controles. Dus iets als xxx/AHVx/Hx/xxxx.

Je kunt aan je hand zien dat partner dat niet heeft: je hebt zelf immers zo ongeveer alle rode platen. Ergo, er is een biedmisverstand. Partner heeft waarschijnlijk niet begrepen dat er een hartenfit is, want anders zou hij niet 5 (di) boven 4 (ha) prefereren. Hij denkt dat je een mega-ruitenhand hebt met verder niks!? Dan lijkt het me vanuit jouw gezien wel zo veilig om 5 (ha) te bieden.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Gaat dit wel goed?

Post by Raoul »

Tja, dan legt 4 (cl) de (ha) kleur toch wel veel duidelijker vast
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Gaat dit wel goed?

Post by frank »

@Jan: wat zou 5 (ha) systematisch zijn? Als je denkt dat 4 (di) geen harten belooft, moet dat een cue zijn. Ik zou het risico niet willen lopen dat partner net zo lang nadenkt tot hij een constructie heeft gemaakt die volgens hem klopt en verder biedt alsof je een groot slem poging hebt gedaan. Spelen in een 7-? fit op 5 nivo lijkt me toch wel veiliger.

@Raoul: Als je afspraak is dat 4 (di) dat betekent en je denkt dat dat het beste bod is, moet je niet gaan vogelen omdat misschien maat het niet begrijpt, dat is de beste manier om je partnership om zeep te helpen.
Post Reply