Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by K-J »

tweede divisie viertallen
kwets tegen niet

(sp) 95
(ha) A872
(di) V
(cl) HVB983

Partner opent in de eerste hand 1 (di) en rechts past. Wat bied je?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by Gary McAlley »

moet inderdaad al een beetje nadenken. Toch maar 'gewoon' 1 (ha) , als ik eerst de klavers introduceer en P heeft zoals gewoonlijk een subminimale opening komen we te hoog.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by Raoul »

Nadeel van 1 (ha) is dat je vast zit na een 2 (di) bod bij maat. 3 (cl) Kun je dan niet meer bieden, dat geeft een heel ander beeld van de hand. Maat kan ook nog sterk zijn. Ik zou met de langste kleur eerst beginnen, doet recht aan je kracht en je verdeling. De lastige beslissing heb je als maat nu 2 (di) herbiedt...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by frank »

Ik heb een volle opening en (di) V hoeft niet slecht te zijn in partners kleur. Mijn klavers zijn erg mooi dus daar begin ik maar mee. Ik ga in 4-tallen toch niet uit de manche blijven dus 2 (ha) over 2 (di) lijkt me geen probleem.
Jessica
Posts: 264
Joined: 02 Apr 2009, 08:24

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by Jessica »

Ik bied 2 (cl) (mf). Daarna kan ik de hartens (hopelijk) nog bieden, en is mijn hand qua shape omschreven.
Jan
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2019, 20:05

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by Jan »

Hier hoef ik niet echt over na te denken: 2 (cl) om vervolgens m'n hartens te noemen.

Hiermee forceer ik wel naar de manche en komen we wel eens te hoog als partner minimaal is zonder fit, maar als ik m'n klavers nu niet noem, gaat m'n hand nooit uit de verf komen en bereiken we nooit 5 a 6 klaver al dat nodig is...
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Moet je al nadenken bij je eerste bijbod?

Post by K-J »

Partner heeft
(sp) A10
(ha) H54
(di) AH8543
(cl) A4

Het is dus een hele mooie 7 (cl), dat in ieder geval gemaakt is als de ruitens niet slechter zitten dan 4-2 (en de klavers niet 5-0). Verbijsterend genoeg kwam in de 2e divisie de helft van de paren kwam niet eens in slem. En niemand kwam in 7 (cl) .
Bij het bespreken van het spel bleek dat in de 2e divisie vrijwel iedereen met deze hand met 1 (ha) begon, waarna het allemaal erg gecompliceerd werd.
Na 2 (cl) moet het volgens mij wel lukken, al zal het wel van je systeem afhangen of je 7 gecontroleerd weet uit te bieden.

Patrick begon zoals velen ook met 1 (ha) en na 2SA (18-19 sans met 5krt ruiten) knalde hij 6 (cl) waardoor we in ieder geval in slem zaten. Dat leek gunstig totdat bleek dat ons nevenpaar (als enige) grootslem had tegen gekregen. Na een niet geheel gecontroleerd biedverloop zaten de tegenstanders namelijk in 7SA. Dat had down gekund (ruitens zitten 4-2 en een dwang was niet mogelijk), maar door het onduidelijke biedverloop was het te lastig weggooien op de klavertrein, waardoor het gemaakt werd.
Post Reply